21e-eeuwse vaardigheden, digitalisering en de waaromvraag. De begrippen vliegen je om de oren. Maar wat betekenen ze precies? En vooral: wat moet je hier als school mee? Een kartrekker aanwijzen, vindt Edwin Vierhout. “Een leraar met gerichte kennis en ervaring. Ik doe de master Leren en innoveren om te ontdekken hoe we als school op het gebied van ICT onderbouwd en duurzaam kunnen veranderen.”
Edwin werkt als groepsleerkracht op christelijke basisschool De Schakel in Harderwijk. “Toen ik daar kwam, maakt de school juist een verandering door. Er kwamen veel nieuwe collega’s. Een aantal van hen stond aan het begin van hun loopbaan; zij brachten nieuwe ideeën de school in. Ik merkte dat ik daar bij aanhaakte: innovatie en verandering in onze school gaf mij energie. Daar wilde ik iets mee.”
“Mijn opa, vader en broer zijn (oud)marinier. Voor mij was het een logische stap om deze lijn door te zetten. Maar het werk voor de tienerclub in onze kerk gaf me zoveel energie dat ik besefte dat ik die richting ook verder moest onderzoeken. En inmiddels sta ik voor een groep 7 met 30 kinderen. Het contact met de kinderen is iets wat ik iedereen gun. Ik mag bijdragen aan een veilige plek waar kinderen kunnen lachen, gek doen en zichzelf ontwikkelen.”
Edwin is lid van de bovenschoolse ICT-klankbordgroep. “Ik had altijd affiniteit met ICT, maar had dit nooit zo verbonden aan het onderwijs. Maar dat is juist ontzettend actueel! Iedere school moet iets met ‘21st century skills’ en ‘digitalisering’, en een collega met gerichte kennis en visie kan het verschil maken. Ik ben er niet in eerste instantie voor het faciliteren van de juiste oplossing, maar voor de ‘why’ vraag die daarachter ligt en de ontwikkeling van een duurzaam plan met een goed doordacht theoretisch kader.”
De stap naar de master Leren en innoveren van de CHE, Driestar hogeschool en Hogeschool Viaa is voor Edwin een logische in zijn ontwikkeling. Hij koos voor déze master vanwege de persoonlijke aandacht binnen de opleiding. “Van kernreflectie word je beter, als professional en als persoon. In overleg met mijn directeur werd ik een extra dag vrij geroosterd. Met de juiste planning zijn de opdrachten goed te doen. Al heb ik de steun van mijn collega’s wel nodig!”
“We begonnen met onze visie op goed onderwijs. Ik dacht dat ik die al had, maar we werden flink door de theorie geslingerd en dat maakte dat ik weer kritisch ging kijken naar mijn eigen perspectief. Ik ga nu op onze scholen aan de slag met een IT-academy waarin ICT-cursussen, -trainingen en -workshops aangeboden worden aan de meer dan 300 leerkrachten binnen de stichting. Het doel is hun deskundigheid en motivatie voor ICT-toepassingen in de klas te verhogen, zodat leerlingen worden voorzien van een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid.”
Edwin: “De master Leren en innoveren is geschikt voor een kartrekkende leerkracht die op een doordachte, duurzame en onderbouwde manier wil gaan innoveren in zijn eigen onderwijspraktijk.”
Is deze master de volgende stap in je onderwijsontwikkeling? Kijk op www.masterli.org voor meer informatie.