Saskia Veldhuis is leraar geschiedenis op het Titus Brandsma Lyceum in Oss en projectmanager Educatieve Digitalisering op scholengroep Het Hooghuis. Ze begeleidde haar school in een jaar tijd van een school met weinig technologie, naar een pilot op basis van BYOD: bring your own device. In schooljaar 2014-2015 is de eerste pilot – eerst in één klas – begonnen. Nieuwe projecten staan inmiddels al in de startblokken.
Dit interview verscheen eerder op de website van Reisgids Digitaal Leermateriaal.
Hoe het begon
“Op mijn school is er in de afgelopen jaren een achterstand ontstaan in (educatieve) digitalisering. Vanuit mijn hart, mijn enthousiasme en natuurlijk het belang ben ik twee jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van nieuw leermateriaal, waardoor technologie een prominentere plek kreeg in mijn geschiedenisonderwijs.” De reacties waren onverdeeld positief, en na vele workshops, seminars, conferenties en het doorwerken van relevante literatuur kreeg Saskia begin schooljaar 2013-2014 de opdracht om deze pilot te ontwikkelen. Eén brugklas havo/vwo, op basis van BYOD en 21st century skills. Aan dit proces is veel eer te behalen voor Saskia: “Doordat je je gaat specialiseren, ontstaan er nieuwe mogelijkheden en kansen. Zo ben ik naar aanleiding van dit project binnen de gehele scholengroep projectmanager Educatieve Digitalisering geworden en zijn er op alle locaties projecten gestart onder mijn begeleiding en monitoring.”
Welke stappen heb je genomen?
“Ik maak veel gebruik van mijn tablet en het digibord, leerlingen gebruiken hun smartphone, en ook steeds vaker een tablet of laptop. Ik maak gebruik van apps als ShowMe, Eduapp, Popplet, Twitter, Dropbox, Puppet Pals, History Maps, iMind, DropMind en Quotes Folder. Toch werk ik liever met web-based en platformonafhankelijke tools, zoals TodaysMeet en Padlet. Verder heb ik filmpjes ontwikkeld die leerlingen via YouTube bekijken en zijn al mijn lessen gedigitaliseerd. Daarnaast maak ik veel gebruik van de elektronische leeromgeving (elo) op school, waar leerlingen extra materiaal vandaan kunnen halen, zoals proeftoetsen. Veel wielen vind ik niet uit: mijn kracht zit in crowdsourcing,” vindt Saskia. “En vanuit al die ervaringen ben ik gaan evalueren en reflecteren met leerlingen en ouders. Vervolgens ben ik zelf op zoek gegaan naar scholing. Ook heb ik een netwerk van ervaringsdeskundigen opgebouwd. Hieruit kon ik putten voor beleidsnotities, het projectplan, het stappenplan en het tijdpad. Na het schrijven van de benodigde documenten ben ik begonnen met het enthousiasmeren van mijn collega’s. En uiteindelijk heb ik zo een lerarenteam verzameld dat samen met mij de pilot BYOD gaat draaien.”
Wat vinden de leerlingen daarvan?
“Ze zijn enthousiast en waarderend. Leerlingen kunnen door deze manier van lesgeven steeds aangeven waar hun behoefte ligt. Ze mogen bijvoorbeeld kiezen over welke paragraaf ze graag een filmpje zouden hebben of over welke vaardigheid een extra opdracht in de elo gezet moet worden. Daarnaast zie ik veel meer structuur bij mijn leerlingen, doordat ze met hun eigen device werken. Ook zie ik tevreden gezichten: ze scoren beter op de toetsen, hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn gegroeid. Ik heb meer interactie met de leerlingen.” Door het gebruik van sociale media heeft Saskia meer communicatiemomenten met veel leerlingen. Ze gebruikt Twitter voor mededelingen, vragenuurtjes, snelle interactie, om een relatie op te bouwen en als controlefunctie. “De ogen sluiten voor sociale media, omdat het eng en gevaarlijk zou zijn, heeft geen zin,” aldus Saskia. “Participeer en leer de leerlingen juist wat de kaders en grenzen zijn.”
Wilt u weten wat goed en minder goed werkte? En welke tips Veldhuis voor andere docenten heeft? Lees dan het gehele interview op de website van Reisgids Digitaal Leermateriaal: een praktische wegwijzer met bronnen, werkvormen, tools en rolmodellen voor digitaal leermateriaal in de dagelijkse onderwijspraktijk.