Home » Vervolg: interesse in technische beroepen

Vervolg: interesse in technische beroepen

Het vergroten van de interesse van jongeren in technische beroepen: dat is een van de speerpunten in de brandbrief die Platform Bèta Techniek vorige maand naar de Tweede Kamer stuurde. Naar aanleiding van het artikel ‘Gezocht: interesse in technische beroepen’ hebben wij heel wat reacties ontvangen. In dit artikel zetten we enkele reacties voor u op een rij.

Fablab
Heeft u bijvoorbeeld weleens gehoord van een Fablab? Dat is een ontwerpwerkplaats waar iedereen gebruik mag maken van state of the art machines, elektronica en computers. Het concept, van professor Neil Gershenfeld van het MIT (Massachusetts Institute of Technology), heeft als doel het universitaire onderzoek en de daaruit voorkomende kennis sneller mondiaal beschikbaar te maken voor creatieve en ondernemende mensen. In Bergen op Zoom is, binnen techniekcollege de Markiezaat, zo’n Fablab geopend. Afgelopen week was Omroep Brabant daar nog op bezoek: luister hier de reportage terug.

Vakcollege techniek
Een bekender initiatief is het Vakcollege Techniek. Dat is een vmbo- en een mbo-opleiding in één. In een periode van zes jaar worden de leerlingen voorbereidt op een beroep in de techniek. Zo krijgen de leerlingen al vanaf het eerste leerjaar twaalf praktijklessen per week.  Dat het concept werkt, benadrukt Alies Hoitsma in haar reactie: “In vier jaar tijd zijn er al vijftig scholen gestart met het Vakcollege-concept. Op naar de honderd, zodat er voor ieder kind een Vakcollege in de buurt is!” Om af te rekenen met alle vooroordelen die berusten op technische beroepen, heeft het Vakcollege een film gemaakt waarin jongeren laten zien dat hun beroep te gek is. Deze kunt u, samen met nog veel meer techniek gerelateerde video’s, met uw leerlingen bekijken op het YouTube-kanaal van het Vakcollege.

Kennislink
Een website waar u als techniekdocent wellicht iets aan heeft, is de techniek-pagina van Kennislink. Daar vindt u allerlei actuele artikelen en achtergronden met als hoofdonderwerp techniek. Deze zou u in de klas kunnen gebruiken om de les mee te openen, of om de laatste ontwikkeling met uw collega’s en uw leerlingen te delen.

C3 Chemie
Een andere organisatie die geen techniek, maar wél – en dat is net zo belangrijk – chemie promoot, is C3: deze stichting voorziet het onderwijs op alle niveaus van projecten en materialen, lesmateriaal, opleidingengidsen, interviews met het werkveld, flyers, informatieve filmpjes en nog veel meer. Daarnaast is er een speciale docentenwebsite waar lesmodules beschikbaar zijn. Ook is er een bundel met proefjes beschikbaar die u met uw brugklas kunt uitvoeren.

Door welke ideeën of initiatieven laat u zich inspireren? Zou er bijvoorbeeld een Fablab bij u op school te realiseren zijn? En welke organisaties en initiatieven spreken u het meest aan? Deel het via onderstaand reactieformulier met uw collega’s en inspireer elkaar.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.