Home » Materiaal 12+ » Aardbeving in Turkije en Syrië

Aardbeving in Turkije en Syrië

Afgelopen week werd een groot gebied in Turkije en Syrië getroffen door een vreselijke aardbeving met tienduizenden slachtoffers tot gevolg. In Nederland werden direct veel hulpacties op touw gezet. Inmiddels verschuift de aandacht ook naar rol van de overheid, omdat veel gebouwen in dat gebied niet aardbevingsbestendig zijn gebouwd.

Vragen vooraf

  1. In hoeverre heb je het nieuws over de aardbeving in Turkije en Syrië gevolgd?
  2. Wat stel jij je voor bij aardbevingsbestendig bouwen?

Bekijk de video

NPO Radio 1 – Steeds meer kritiek over staat van gebouwen in aardbevingsgebied Turkije

Vragen bij de tekst

  1. In het begin vertelt Turkije-correspondent Mitra Nazar wat ze allemaal heeft gezien in Adiyaman. Wat doet haar opsomming met je?
  2. Er is veel kritiek op de regering in Turkije. Op welke twee zaken richt die kritiek zich?
  3. Mitra Nazar noemt Turkije een gepolariseerd land. Wanneer is een land gepolariseerd? Zoek de betekenis eventueel op.
  4. Waardoor is Turkije een gepolariseerd land volgens Mitra Nazar? Gebruik in je antwoord deze structuur: Aan de ene kant zie je … . Aan de andere kant … .
  5. Erdogan vermeldde in een speech dat het land binnen een jaar weer is opgebouwd. Hoe wordt op die uitspraak gereageerd volgens Mitra Nazar?

Aan de slag

Optie 1

NPO Radio 2 draaide de afgelopen dagen 555 liedjes om geld op te halen voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. Maak zelf een lijst met vijf liedjes die jij op moeilijke momenten graag luistert, bijvoorbeeld omdat ze je steun geven of omdat je er vrolijk van wordt.

Wissel je lijst met een klasgenoot. Vertel elkaar waarom jullie voor deze liedjes hebben gekozen. Beluister elkaars liedjes en kies samen de mooiste twee.

Optie 2

Schrijf met een klasgenoot een korte brief aan de directieleden van je school waarin je hen oproept in actie te komen voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. In je brief:

  • vertel je waarom het belangrijk is om in actie te komen
  • doe je enkele voorstellen voor acties (kijk bijvoorbeeld eens op de website van Giro 555.)
  • bied je aan om te helpen

Tip: stuur je brief echt naar de directie van je school!

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Regeren leugens?

Regeert de domheid?

Afgelopen week verscheen het boek De domheid regeert van schrijver en columnist Sander Schimmelpenninck. In het tv-programma Eva legt hij uit wat hij met zijn boek wil overbrengen.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk
Virtuele artiets Hatsune Miku

Virtuele artiest Hatsune Miku

Afgelopen week trad de Japanse artieste Hatsune Miku op in een uitverkocht AFAS Live in Amsterdam. Hatsune Miku is een virtuele artiest. Hoewel ze niet echt bestaat, is ze wel enorm populair.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.