Als je online shopt, kun je door bedrijven als Klarna en Riverty heel makkelijk kiezen voor achteraf betalen. Maar steeds meer jongeren komen in de financiële problemen, omdat ze niet op tijd betalen of geen overzicht meer hebben over hun uitgaven.
Vragen vooraf
- Betaal jij wel eens achteraf? Waarom wel/niet?
- Heb jij wel eens schulden gehad? Zo ja, hoe kwam dat?
Bekijk de video
Zo RIJK wordt Klarna van jouw SCHULD | De waarheid over achteraf betalen – YouTube
Vragen bij de video
- Leg uit waarom jongeren makkelijker in de problemen komen door achteraf betalen dan volwassenen. Gebruik de termen ‘ventrale striatum’ en ‘prefrontale cortex’ in je uitleg.
- Bij wie ligt volgens jou de verantwoordelijkheid om voor achteraf betalen te kiezen: bij de gebruiker of bij de winkels die dit aanbieden? Leg je antwoord uit.
- Leg uit dat bedrijven zoals Klarna en Riverty geld verdienen als iemand te laat betaalt.
- Wat vind jij: als jongeren onder de achttien jaar tegen de regels in gebruikmaken van achteraf betalen, kun je bedrijven zoals Klarna en Riverty daar dan op aanspreken?
- De overheid vraagt bedrijven om te werken aan een oplossing voor de toenemende schulden onder jongeren door achteraf betalen. Wat zou jij een goede maatregel vinden?
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.
Aan de slag
Optie 1
Nu het aantal jongeren met geldproblemen groeit, is het belangrijk dat er extra aandacht komt voor organisaties waar jongeren terecht kunnen met hun vragen en zorgen over geld. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) is zo’n organisatie.
Neem in tweetallen een filmpje van een minuut op waarin je op een creatieve, opvallende manier aandacht vraagt voor de werkzaamheden van het Nibud. Laat in jullie filmpje zien op welke wijze een jongere iets kan hebben aan de informatie van het Nibud.
Optie 2
NOS Stories doet onderzoek naar onderwerpen die jongeren interesseren. Waar moeten zij écht een keer onderzoek naar doen volgens jou?
Stuur een mail naar nosstories@nos.nl en leg in minimaal 200 woorden uit waarom jouw onderwerp zo interessant en geschikt is voor NOS Stories.