Veel leerlingen gebruiken tegenwoordig AI om schoolopdrachten te maken. Scholen worstelen daarmee. NOS Stories ging op onderzoek uit.
Vragen vooraf
- Waar staat AI voor en hoe werkt een tool zoals ChatGPT?
- Gebruik jij weleens AI voor schoolopdrachten? Zo ja, voor welke?
Bekijk de video
(6766) Kan SCHOOL zien dat je AI gebruikt? – YouTube
Vragen bij de video
- Waarvoor wordt AI door de jongeren uit de video gebruikt? Geef een opsomming van minimaal vijf delen.
- Wat vind jij een passende maatregel als je betrapt wordt op het misbruiken van AI?
- Wanneer vind jij het gebruik van AI leerzaam en wanneer niet?
- Vat in eigen woorden samen hoe de twee docenten zelf herkennen dat ze met AI-teksten te maken hebben.
- Hoe kunnen scholen AI op een zinvolle manier inzetten, volgens jou?
Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.
Aan de slag
Optie 1
Houd een interview met een AI-tool zoals ChatGPT. Bedenk tien vragen om de AI-tool beter te leren kennen (denk bijvoorbeeld aan vragen over de werking, het karakter en de gevaren van de tool). Stel de vragen en laat de AI-tool de antwoorden genereren.
Schrijf voor een jongerenmagazine een kort artikel over het interview waarin je de antwoorden verwerkt. Gebruik minimaal 300 woorden.
Optie 2
Een AI-tool zoals ChatGPT moet worden toegestaan bij het maken van schoolopdrachten.
Verdeel de klas in voor- en tegenstanders. Iedereen bedenkt of zoekt minimaal vijf argumenten voor zijn standpunt. Houd een klassikaal debat, bijvoorbeeld een Lagerhuisdebat.