Home » Materiaal 12+ » AI-wet

AI-wet

Eurocommissaris Margrethe Vestager zet zich al tijden in om een AI Act in te voeren. De AI Act is een nieuwe wet waarmee artificiële intelligentie (AI) aan banden gelegd wordt. De AI Act zal de eerste wet zijn die toezicht houdt op AI en het gebruik van AI reguleert.

Vragen vooraf

  1. Werk jij veel met AI-toepassingen?
  2. In hoeverre zie jij een gevaar in het gebruik van AI?

Bekijk de video

Nieuwsuur – Eurocommissaris Vestager over AI-wet

Vragen bij de video

  1. Waarom wordt Margrethe Vestager ook wel ‘de nachtmerrie van Silicon Valley’ genoemd?
  2. Hans Vedder geeft aan wat Margrethe Vestager wil bereiken met de AI Act. Wat is haar voornaamste doel?
  3. De AI Act wordt gepresenteerd als een piramide met als uitgangspunt: hoe hoger de risico’s, hoe strenger de regels. Wanneer is er sprake van een hoog risico, gezien de voorbeelden die gegeven worden?
  4. Als Vestager in gesprek is met de presentator noemt ze toekomstige dreigingen van AI en dreigingen in het hier en nu. Welke twee actuele dreigingen noemt ze?
  5. Nederland wordt door Vestager als voorbeeld aangehaald. Wat toont Vestager aan met dit Nederlandse voorbeeld?
  6. Aan het einde van het gesprek zegt Vestager dat technologie je laat zien welke samenleving je wilt hebben. Wat bedoelt ze met die uitspraak?

Aan de slag

Optie 1

In het begin van het fragment worden een Amerikaanse visie (AI is het einde van de mensheid.) en een Europese visie (AI is het einde van de democratie.) gegeven. Schrijf een essay (500 – 800 woorden) waarin je op genuanceerde wijze laat zien hoe jij over deze visies denkt. Je neemt in je tekst verschillende perspectieven op: het individu (jij), jouw samenleving en de mensheid. Enkele hulpvragen:

  • Wat zijn kenmerken van beide visies?
  • Hoe realistisch vind je beide visies? Waarom?
  • Sluit de ene visie de andere uit? Waarom wel/niet?
  • In hoeverre is er sprake van een volgorde als je de visies nader beschouwt?

Tip: lees voorafgaand aan het schrijven nog enkele actuele artikelen over (de gevolgen van) kunstmatige intelligentie.

Optie 2

Voor deze opdracht werk je in een groep van vier. Je ontwikkelt een infographic en daarvoor volg je deze stappen:

  1. Onderzoek wat de AI Act precies inhoudt. Lees hiervoor per persoon minimaal drie betrouwbare artikelen. Vat de belangrijkste informatie schematisch samen.
  2. Presenteer jullie bevindingen in een infographic(A3). De infographic bevat ook twee belangrijke adviezen voor de schoolleiding die volgen uit alle informatie die jullie verzameld hebben.

Heb je veel tijd? Dan kun je deze stap nog toevoegen:

  • Onderzoek hoe er op jouw school gedacht wordt over kunstmatige intelligentie. Hoe gebruiken leerlingen en personeelsleden AI? Zien mensen gevaren of juist voordelen? Zet hiervoor twee korte vragenlijsten uit: één onder leerlingen en één onder personeel van school. De vragenlijsten ontwerp je zelf. Geef je resultaten ook een plek in de infographic.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Vrouw omringd door social media

Verbod op sociale media

In steeds meer landen staat het gebruik van sociale media door jongeren onder druk en gaan er stemmen op om strengere regels in te voeren. In Australië is het gebruik van sociale media door jongeren onder de zestien jaar bijvoorbeeld al verboden.

Bekijk
Tijdreizen

Tijdreizen

Vraag jij je wel eens af hoe de toekomst eruit zal zien? Of had jij graag in een andere tijd willen leven? Deze aflevering van Uitgezocht geeft antwoord op de vraag of je door de tijd kunt reizen.

Bekijk
Offline muziek luisteren via een iPod

Offline muziek luisteren

Volgens een popjournalist van de Volkskrant keren muziekliefhebbers Spotify de rug toe en maken ouderwetse muziekdragers een comeback. Maar is dat ook zo? Radio 1 zocht het uit.

Bekijk
Een stapel kranten

Zorgen om afnemend gebruik van traditionele media

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft in de Mediamonitor 2024 zijn zorgen geuit over het toenemende gebruik van streamingsdiensten en sociale media. Daardoor komen jongeren minder in aanraking met kwalitatieve, professionele media.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.