Een Bio Energizer is een speelse manier om de leerlingen warm te laten lopen voor de lesstof of om ze voor te bereiden op toetsen. De Bio Energizer is in te zetten aan het begin van de les om iedereen scherp en enthousiast te krijgen, of juist aan het einde van de les als energieke en positieve afsluiter.
Titel: Eén tegen 100
Welk onderwerp/thema? Deze energizer is toepasbaar voor elk thema.
Wanneer: als voorbereiding op de toets
Aantal leerlingen: met de hele klas
Duur: 20 minuten
Dit heb je nodig:
– per leerling drie kaarten met A, B en C
– voldoende meerkeuzevragen over het onderwerp
Zo wordt het gespeeld
Deze Bio Energizer is gebaseerd op het televisieprogramma Eén tegen 100. Eén leerling neemt het op tegen de rest van de klas en probeert de winnaar van deze Energizer te worden.
1. Er wordt één leerling gekozen (eventueel door loting) die het gaat opnemen tegen de rest van de klas. Deze leerling mag vooraan in de klas gaan zitten, de overige leerlingen gaan vóór de speler staan.
2. Alle leerlingen krijgen drie kaarten met de letters A, B en C.
3. De docent stelt de eerste vraag met drie meerkeuze-antwoorden (A, B of C). De leerlingen krijgen tien seconden de tijd om de vraag te beantwoorden. Dit doen ze door het blaadje met het goede antwoord omhoog te houden, met de lege kant naar voren, zodat de leerling die vooraan zit de antwoorden niet kan zien.
4. De zittende leerling geeft zijn antwoord door het blaadje met het antwoord omhoog te houden.
5 De docent geeft vervolgens het goede antwoord. Heeft de zittende leerling het goed, dan mag deze blijven zitten.
6. De overige klasgenoten draaien hun kaart om. Wie een fout antwoord heeft gegeven, moet op zijn plek gaan zitten. Wie een goed antwoord heeft gegeven, gaat door naar de volgende ronde. Dit gaat door totdat alle leerlingen zijn weggespeeld.
7. Als de zittende leerling het antwoord fout had, wordt er een leerling uitgekozen die het antwoord wél goed had. Deze leerling mag het weer opnemen tegen alle klasgenoten.
Vragen aan de leerlingen achteraf:
– Ben je na deze energizer beter voorbereid op het proefwerk?
– Wat is gemakkelijker: de zittende speler zijn of meespelen met de andere leerlingen?
– Op welk moment besloot je een escape in te zetten? (zie variant 1)
Varianten:
1. Net als op televisie kan er gespeeld worden met meerdere soorten escapes. Zo kan de zittende leerling vragen welk antwoord afvalt of ervoor kiezen om een bepaalde vraag niet te beantwoorden. In dat geval moet de rest van de klas de vraag wel beantwoorden. In ruil voor een escape mogen alle leerlingen die de vorige vraag fout hadden, weer meedoen.
2. Laat de leerlingen zelf kaartjes met vragen en antwoorden maken voor een parallelklas.
3. De winnaar van de energizer krijgt een beloning. Een leuke beloning is dat de docent alvast één toetsvraag aan de winnaar verklapt.