Een Bio Energizer is een speelse manier om de leerlingen warm te laten lopen voor de lesstof of om ze voor te bereiden op toetsen. De Bio Energizer is in te zetten aan het begin van de les om iedereen scherp en enthousiast te krijgen, of juist aan het einde van de les als energieke afsluiter.
Titel: Pictionary
Welk onderwerp/thema? Deze energizer is toepasbaar voor elk thema.
Wanneer: aan het einde van de lesstof
Leerdoel: voorbereiding op de toets
Aantal leerlingen: met de hele klas, in groepjes van 4 leerlingen
Duur: 20 minuten
Dit heb je nodig:
– kaartjes met begrippen uit het thema
– (digi)schoolbord/flap over
Zo wordt het gespeeld
Deze Bio Energizer is een leuke manier om begrippen uit het thema te herhalen en de kennis van de leerlingen op te frissen voor de toets. De energizer kan competitief in groepjes worden gespeeld of klassikaal.
1. Verdeel de klas in groepjes van vier leerlingen.
2. Groepje 1 komt naar voren en mag beginnen met de Energizer.
3. De eerste leerling krijgt van de docent een set kaartjes met daarop begrippen uit één basisstof of uit het hele thema/onderwerp.
Bijvoorbeeld: ellepijp, bevruchting, hoornvlies, ecosysteem.
4. De leerling tekent het begrip op het bord. Hij/zij/die mag hierbij geen letters gebruiken, praten of gebaren maken. De andere drie teamleden proberen te raden wat de leerling tekent. Wordt het goed geraden, dan neemt de tweede leerling een kaartje van de stapel en gaat tekenen.
5. Na drie minuten (bij minder groepjes kan dit langer zijn) wordt er geteld hoeveel begrippen er goed zijn geraden. Dit is het aantal punten dat de groep heeft verdiend.
6. Hierna mag groepje 2 gaan tekenen.
7. Het groepje met de meeste punten wint het spel.
Vragen aan de leerlingen achteraf:
– Vond je het gemakkelijk/moeilijk om de begrippen te tekenen?
– Was het moeilijk dat je bij het tekenen niet mocht praten of gebaren maken?
– Ben je na deze opdracht beter voorbereid op de toets?
Variant:
Iets chaotischer maar ook leuk: de groepjes kunnen ook allemaal tegelijk spelen. In dat geval spelen de leerlingen uit hetzelfde groepje tegen elkaar. In plaats van op het bord, tekenen de leerlingen op vellen papier aan hun eigen tafels.