In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is het al een enorme hype: botanisch stoepkrijten! Zal deze hype ook echt naar ons land overwaaien? In Nederland hebben medewerkers van de Hortus Botanicus in Leiden het initiatief opgepikt.
Vragen vooraf
- Wat stel je je voor bij botanisch stoepkrijten?
- Denk je dat deze hype voor kinderen of volwassenen bedoeld is of juist voor allebei? Leg je antwoord uit.
Bekijk de video
Beluister deze aflevering (luisterfragment):
https://www.nporadio1.nl/natuur-milieu/23676-nieuwe-rage-botanisch-stoepkrijten
Vragen bij de video
- Wat is botanisch stoepkrijten nu precies?
- Wie doen er aan botanisch stoepkrijten?
- Hoe kun je erachter komen wat de naam is van het plantje dat je ziet op de stoep? Noem drie manieren.
- Wat is het doel van het stoepkrijtproject?
- Is botanisch stoepkrijten iets voor jou?
Aan de slag
Optie 1
Bekijk de website van de Hortus Botanicus in Leiden over botanisch stoepkrijten: https://www.hortusleiden.nl/onderwijs/stoepplantjes-1
Maak daarna een vlog waarin je botanisch stoepkrijt. Loop als voorbereiding een rondje door je omgeving. Maak foto’s van vijf stoepplantjes en zoek thuis op wat voor plantjes het zijn. Loop nu je rondje nog eens, noteer de naam van de stoepplantjes met stoepkrijt bij de plantjes en vertel ondertussen over het project van de Hortus in Leiden en het belang van het project.
Optie 2
In jullie schoolkrant staat het thema klimaat centraal. Jij besluit een vrolijk en luchtig artikel te schrijven over botanisch stoepkrijten. Je tekst heeft drie alinea’s. In de eerste alinea introduceer je het onderwerp, in de tweede leg je uit wat botanisch stoepkrijten is en in de derde alinea probeer je de lezer aan te sporen om zelf te gaan stoepkrijten.
Optie 3
Lees dit artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200514_04959369 en schrijf daarna een twitterbericht van 200 – 280 tekens waarin je uitlegt of jij wel of niet botanisch zou stoepkrijten en waarom.