Home » Materiaal 12+ » Cijfers voor gym?

Cijfers voor gym?

Een kwestie die al langere tijd speelt in onderwijsland is die van het geven van cijfers bij gym, want in hoeverre is het geven van cijfers voor dat vak eerlijk? Niet iedereen is namelijk even sportief. En, moeten docenten de inzet van leerlingen mee beoordelen of juist niet? Zo zijn er nog diverse andere factoren die een rol spelen bij de beoordeling van gymprestaties. Gymdocenten over de hele wereld hebben te maken met ditzelfde probleem. Is het afschaffen van cijfers een optie? 

Vragen vooraf

  1. Worden er op jouw school cijfers gegeven voor gym?
  2. Vind je dat goed of niet? Leg uit.

Bekijk de video

Van 2.00 tot 7.30 minuten:

Cijfers voor gym?

Vragen bij de video

  1. Welke manieren van beoordelen worden genoemd? Noem er vier.
  2. Er worden verschillende factoren genoemd die een rol kunnen spelen bij de beoordeling bij gym. Welke twee factoren vind jij het belangrijkst en waarom?
  3. Er worden drie gymdocenten in beeld gebracht die hun ervaringen met cijfers geven delen. In welk opzicht komen hun ervaringen overeen?
  4. Lars Borghouts, onderzoeker bij Fontys Sporthogeschool, benoemt twee zaken omtrent het beoordelen bij gym, waar hij kritisch over is. Welke twee zaken zijn dat?
  5. Ben je het eens met de kritiek van Lars Borghouts? Leg je antwoord uit en noem minimaal twee onderbouwde argumenten per kritiekpunt.
  6. Als besproken wordt hoe het wel moet, komt de term ‘feedback’ steeds terug. Waarom werkt feedback zo goed, denk je? En, werkt feedback voor jou? Waarom wel/niet? 

Aan de slag

Optie 1

Interview twee gymdocenten van jouw school afzonderlijk van elkaar over deze kwestie. Probeer erachter te komen of zij vergelijkbare problemen ervaren en welke oplossing(en) zij zouden willen invoeren.

Bekijk daarnaast de rest van de video van NOS Stories (zie link hierboven).

Schrijf vervolgens een brief (300 – 500 woorden) aan de directie van jouw school waarin je pleit voor een nieuwe manier van beoordelen bij gym. In je brief doe je minimaal twee concrete voorstellen. Je verwijst in je brief naar de video van NOS Stories en naar de informatie uit de interviews met de docenten.

 

Optie 2

Bekijk de hele video (zie link hierboven).

Beschrijf vervolgens in tweetallen hoe het ideale gymnastiekonderwijs er volgens jullie op jullie school uit zou moeten zien. Jullie artikel bevat tussen de 200 en 400 woorden. In je beschrijving houden jullie rekening met de te behalen doelen, zowel op het gebied van sport als op het gebied van samenwerken, organiseren, inzet enzovoorts.

Geef concrete voorbeelden en verwijs waar mogelijk naar de video van NOS Stories. Misschien kunnen jullie je artikel na afloop voorleggen aan de vakgroep Lichamelijke Opvoeding van jullie school?

Antwoorden

WK45_Cijfers voor gym_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Een ridder en edelvrouw

Consent in de middeleeuwen

Hoewel consent een hedendaags begrip lijkt, legt literatuurhistoricus Cécile de Morrée van de Radboud Universiteit uit, dat de middeleeuwse jonkers en jonkvrouwen dit begrip hebben uitgevonden.

Bekijk
De vlag van Eurovisie 2025

Claude presenteert Songfestivallied

Deze week werd bekend met welk lied Claude Nederland vertegenwoordigt tijdens het komende Eurovisiesongfestival in Bazel, Zwitserland. Met C’est la vie vertelt Claude over zijn eigen leven en de lessen die hij meekreeg.

Bekijk
Breaking news

Waarom is het nieuws zo negatief?

De NOS zorgt in Nederland voor nieuws- en informatieverstrekking voor elke burger. Regelmatig krijgen zij, bijvoorbeeld in comments bij hun video’s, de vraag waarom het nieuws vaak zo negatief is.

Bekijk
Een gedicht op de muur van een gebouw

Poëzieweek

Van 30 januari tot en met 5 februari 2025 is het Poëzieweek. De hele week zijn er activiteiten rondom poëzie. Het thema van de Poëzieweek is ‘lijfelijkheid’. Poëzie ervaar je namelijk met je hele lijf, met al je zintuigen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.