De spitsheffing is van de (trein)baan. Waarom is de spitsheffing wel of juist geen goed idee? En moeten treinkaartjes goedkoper worden? Gratis geld bestaat niet, dus ten koste van wat dan? Wat vind jij?
Lees het nieuwsartikel NS schrapt plannen voor spitsheffing vanwege gebrek aan draagvlak | Economie | NU.nl en bekijk de video.
Opdrachten
1 Leg uit waarom de NS een spitsheffing wil.
Op dit moment worden de kosten van de NS volledig uit treinkaartjes gefinancierd. Een mogelijke oplossing van piekbelasting is het vergroten van de (productie)capaciteit van het spoor.
2 Leg uit dat het verder uitbreiden van de spoorcapaciteit zonder aanpassing in het spitstarief alleen mogelijk is als de dalreiziger meer betaalt.
D66 en GroenLinks-PvdA willen een ticket waarmee je goedkoper kunt reizen buiten de spits. Anders dan nu moeten de kosten daarvoor betaald worden door de overheid.
3 Is een goedkoper ticket buiten de spits een vorm van prijsdiscriminatie? Leg je antwoord uit.
4 Geef een argument voor en een argument tegen het gebruiken van belastinggeld voor het goedkoper maken van treinkaartjes.
Met een kortingskaart reis je in de daluren 40% goedkoper dan in de spits.
5 Leg uit dat er eigenlijk nu al een spitsheffing geldt.
6 Is de vraag naar treinkaartjes in de spits volgens tegenstanders van de spitsheffing prijselastisch of inelastisch? Leg je antwoord uit.
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.