Home » Materiaal 12+ » Geweld in het OV

Geweld in het OV

Reizigers stappen in trein

Afgelopen zaterdag stond een groot deel van het openbaar vervoer (OV) drie minuten stil. Het was een protest tegen het geweld waar OV-medewerkers regelmatig mee te maken krijgt. De directe aanleiding voor de actie was de mishandeling van een conducteur een week eerder.

Vragen vooraf

  1. Voel jij je weleens onveilig in het OV? Waarom wel/niet?
  2. Heb jij respect voor OV-medewerkers? Waarom wel/niet?

Lees het artikel

Week na geweldsincident staat ov 3 minuten stil, ‘dit is niet normaal meer’ (nos.nl)

Vragen bij het artikel

  1. In het artikel worden twee concrete doelen van de protestactie genoemd. Welke?
  2. In het artikel staat: “Medewerkers melden het vaak niet meer als ze uitgescholden worden, want het is zo’n gedoe. Maar het doet ook wat met je als je vaak wordt uitgescholden. Dat is niet gezond.” Wat zou het met een medewerker kunnen doen als hij/zij vaak wordt uitgescholden?
  3. De PVV en VVD willen dat alle medewerkers een bodycam gaan dragen. Noem een voordeel en een nadeel van dit plan.
  4. Welke drie maatregelen zijn er volgens het artikel al getroffen om de veiligheid in het OV te vergroten?
  5. Denk jij dat de protestactie van afgelopen zaterdag nut had? Waarom wel/niet?
Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Ontwerp een poster voor een treinstation om aandacht te vragen voor de toenemende agressie in het OV. Bedenk eerst welke boodschap je precies wilt overbrengen. Bepaal dan welk beeld en welke tekst je gaat gebruiken. Werk nu het ontwerp van jouw poster verder uit.

Optie 2

Bekijk de video in het artikel over hoofdconducteur Marjan Bakker.

Werk in tweetallen. Jullie gaan het gesprek tussen een treinreiziger en een hoofdconducteur naspelen. De treinreiziger heeft geen geldig vervoersbewijs voor zijn fiets. De hoofdconducteur spreekt de treinreiziger daar op aan. Verdeel deze twee rollen. Jullie bereiden je individueel voor op je rol: wat ga je zeggen? Voer nu het gesprek tussen de treinreiziger en de hoofdconducteur uit.

Andere Actuele opdracht Nederlands

Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk
Vlag van Libanon en Israël

De vlucht

Afgelopen week laaide het conflict in het Midden-Oosten verder op. Honderdduizenden Libanezen zijn op de vlucht geslagen voor de luchtaanvallen vanuit Israël. Joost Oomen verbeeldt hoe het zou zijn als er een gewelddadig conflict tussen Nederland en België zou ontstaan.

Bekijk
Letterblokjes en een loep

Het alfabet

Het alfabet bestaat uit 26 letters. Maar wie heeft de volgorde van de letters bepaald? Staan de letters lukraak achter elkaar of zit er logica achter deze volgorde?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.