Home » Materiaal 12+ » Holocaustkennis jongeren

Holocaustkennis jongeren

Vorige week stonden we op 4 en 5 mei stil bij de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. Uit onderzoek blijkt echter dat het slecht gesteld is met de kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog. Een deel van de jongeren twijfelt zelfs of de Holocaust wel heeft plaatsgevonden.

Vragen vooraf

  1. Heb jij op 4 en/of 5 mei stilgestaan bij de Tweede Wereldoorlog? Zo ja, hoe?
  2. Wat weet jij over de Holocaust? Zoek zo nodig informatie op.

Bekijk de video

Zorgen om Holocaustkennis jongeren: ‘Ik heb echt geen idee wat dat is’ – YouTube

Vragen bij de video

  1. In de eerste minuten van de video wordt aan jongeren gevraagd wat zij van de Tweede Wereldoorlog weten. Verbaas jij je over de antwoorden? Waarom wel/niet?
  2. Een aantal jongeren uit de video vindt het vak geschiedenis niet van toegevoegde waarde. Vind jij het vak belangrijk? Onderbouw jouw antwoord met een argument.
  3. Geschiedenisdocent Hendrik Atze van Doezum vindt het belangrijk dat leerlingen plekken bezoeken die met de Holocaust te maken hebben. Welk argument geeft hij daarvoor.
  4. Welke drie redenen geeft Hendrik Atze van Doezum voor de gebrekkige kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog?
  5. Zou jij met school Kamp Westerbork of het Anne Frank Huis willen bezoeken? Waarom wel/niet?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Geschiedenisdocent Hendrik Atze van Doezum vindt het belangrijk om plekken als het Anne Frank Huis en Kamp Westerbork te bezoeken. Stel, jij gaat met jouw klas een van deze twee plekken bezoeken. Maak in tweetallen een les waarmee je de klas op een interactieve manier voorbereidt op dit bezoek. Je mag zelf kiezen welke plek jullie bezoeken. Haal eventueel inspiratie uit de volgende video’s:

Tiener vol verbazing in Achterhuis: ‘Wat is dit?!’ – YouTube

Kamp Westerbork maakt indruk op scholieren: ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?!’ – YouTube

Optie 2

Elk jaar houdt een jongere tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei een voordracht op de Dam. De voordracht van dit jaar vind je hier. Lees de voordracht van Loewana Weiss en omschrijf in maximaal 25 woorden waar deze over gaat.

Schrijf nu een eigen voordracht over jouw gedachtes en gevoelens bij de Tweede Wereldoorlog. Gebruik maximaal 250 woorden.

Andere Lesopener Nederlands

Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Regeren leugens?

Regeert de domheid?

Afgelopen week verscheen het boek De domheid regeert van schrijver en columnist Sander Schimmelpenninck. In het tv-programma Eva legt hij uit wat hij met zijn boek wil overbrengen.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk
Virtuele artiets Hatsune Miku

Virtuele artiest Hatsune Miku

Afgelopen week trad de Japanse artieste Hatsune Miku op in een uitverkocht AFAS Live in Amsterdam. Hatsune Miku is een virtuele artiest. Hoewel ze niet echt bestaat, is ze wel enorm populair.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.