Home » Materiaal 12+ » Leraar bedreigd om spotprent

Leraar bedreigd om spotprent

Vorige week moest een leraar van een middelbare school in Rotterdam onderduiken, omdat hij bedreigd werd vanwege een spotprent in zijn lokaal. Eerder werd in Frankrijk een leraar vermoord nadat hij cartoons had laten zien van de profeet Mohammed tijdens een les over de vrijheid van meningsuiting. Wat zijn jouw gedachten over dit moeilijke onderwerp?

Vragen vooraf

  1. Wat heb jij meegekregen van het nieuws over deze twee leraren?
  2. Weet jij wat een spotprent is? Zo ja, noem een kenmerk. Zo nee, zoek op wat een spotprent is.

Bekijk de video

Bekijk deze video: Leraar in Rotterdam bedreigd vanwege een tekening

Vragen bij de video

  1. Beschrijf in drie stappen de gebeurtenissen die ertoe hebben geleid dat de leraar moest onderduiken.
  2. Leerlingen van de school in Rotterdam geven hun mening over de situatie op hun school. Hoe zou jij reageren?
  3. Noem een verschil tussen de situatie in Frankrijk en de situatie in Rotterdam.
  4. Welke oplossing noemt Paul Rosenmöller? Vind jij dat een goede oplossing? Leg je antwoord uit.
  5. Wat vind jij, moet je over alles een grap of spotprent kunnen maken? Waarom wel/niet?

Aan de slag

Optie 1

Spotprenten en cartoons geven meestal commentaar of kritiek op een actuele gebeurtenis. Ga naar de website www.foksuk.nl en kies in tweetallen drie cartoons. Beschrijf per cartoon welke actuele gebeurtenis bespot wordt en op welke manier.

Optie 2

Bekijk de volgende video over spotprenten en cartoons: Cartoonist

Het laatste deel van de video gaat over de vraag of je alles mag tekenen. Schrijf een ingezonden brief waarin jij antwoord geeft op deze vraag. Leg uit waarom je dat vindt en geef een voorbeeld. Gebruik ongeveer honderd woorden. Kijk op https://www.cambiumned.nl/theorie/schrijven-en-spreken/schrijven/ingezonden-brief/ voor meer informatie over de ingezonden brief.

Antwoorden

WK46_Leraar bedreigd om spotprent_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk
Fanfiction in blokjes

Fanfictie

Wetenschapper Welmoed Wagenaar doet onderzoek naar een bijzondere soort verhalen: fanfictie. Binnen fanfictie ontmoeten personages uit verschillende verhalen of werelden elkaar. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als Mark Rutte op Zweinstein had gezeten. Dagelijks verschijnen tienduizenden nieuwe verhalen online.

Bekijk
Liefde voor poëzie

Poëzie

“Poëzie kan een manier worden om anders naar elkaar te luisteren”, zegt Ellen Deckwitz op NPO Radio 1. In haar column legt ze uit wat ze daarmee bedoelt.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.