Home » Materiaal 12+ » Lofzang op de havo

Lofzang op de havo

Kinderen in klaslokaal

Jongeren die naar de middelbare school gaan, kunnen in Nederland kiezen tussen vmbo, havo en vwo. Over de havo zijn zorgen, maar schoolbestuurder Wiko Veenvliet ziet veel kansen en mogelijkheden.

Vragen vooraf

  1. Welke zorgen zouden er kunnen zijn als het gaat om de havo?
  2. Waarover maak jij je zorgen als het gaat om jouw school of opleiding?

Bekijk de video

Bekijk de eerste vijf minuten van: NPO Radio 1 – Lofzang op de havo

Vragen bij de video

  1. Met welke twee feiten begint de presentatrice dit fragment?
  2. Schoolbestuurder Wiko Veenvliet typeert havoleerlingen als slimme doeners. Hoe kijk jij naar deze typering? Ben je het met hem eens of niet? Waarom?
  3. Wiko Veenvliet vertelt dat er frames gebruikt worden rondom havoleerlingen. Zijn die frames volgens hem goed of slecht voor het beeld dat mensen hebben van de havoleerling? Leg je antwoord uit.
  4. Veenvliet is van mening dat de havo beter ingericht kan worden. Welke twee doelen wil hij daarmee bereiken?
  5. Thrillerschrijver Anya Niewierra stelt voor om tot achttien jaar een meer generieke vorming te geven.

a. Wat bedoelt ze daarmee?

b. Vind je dit een goed plan? Geef een argument bij je mening.

Aan de slag

Optie 1

Voor deze opdracht werk je in tweetallen.

Het fragment eindigt met de vraag: Hoe ziet de ideale havo eruit?

Brainstorm met elkaar over deze vraag. Wat is voor jullie de ideale havo? Maak een mindmap.

Werk vervolgens jullie plannen uit in een uitgebreid dagrooster. Hoe ziet een dag op jullie ideale havo eruit voor een leerling in de bovenbouw?

Optie 2

Voor deze opdracht werk je in tweetallen.

Bekijk 4 HAVO, een klas apart (uit 1992).

Noteer in een overzicht zoveel mogelijk overeenkomsten en verschillen met jouw ervaringen op school.

Schrijf een artikel van 400 – 600 woorden voor een landelijke krant. Daarin bespreek je:

  • wat je in de video 4 HAVO, een klas apart (uit 1992) herkent.
  • of de problematiek in havoklassen de afgelopen 32 jaar volgens jou is veranderd of juist hetzelfde is gebleven.
  • wat de belangrijkste verschillen in problematiek zijn als je vroeger met nu vergelijkt.
  • jouw belangrijkste advies voor docenten en/of schoolleiders als het gaat om havoleerlingen.

Let op: in je tekst verwijs je geregeld naar informatie-elementen uit de video 4 HAVO, een klas apart (uit 1992) en naar je eigen ervaringen.

Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Breaking news

Waarom is het nieuws zo negatief?

De NOS zorgt in Nederland voor nieuws- en informatieverstrekking voor elke burger. Regelmatig krijgen zij, bijvoorbeeld in comments bij hun video’s, de vraag waarom het nieuws vaak zo negatief is.

Bekijk
Een gedicht op de muur van een gebouw

Poëzieweek

Van 30 januari tot en met 5 februari 2025 is het Poëzieweek. De hele week zijn er activiteiten rondom poëzie. Het thema van de Poëzieweek is ‘lijfelijkheid’. Poëzie ervaar je namelijk met je hele lijf, met al je zintuigen.

Bekijk
De helm van Cotofenesti

(On)herkenbaar in beeld

Onlangs vond in het Drents Museum in Assen een kunstroof plaats waarbij vier Roemeense topstukken werden gestolen. Twee verdachten werden door de politie herkenbaar in beeld gebracht. Wat doe je als nieuwsmedium met de privacy van verdachten?

Bekijk
Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.