Home » Materiaal 12+ » Publieksdeelname in popmuziek

Publieksdeelname in popmuziek

De Britse rockband Coldplay plaatste enkele dagen geleden een oproep op Instagram. De bandleden riepen iedereen op om een stukje in te zingen voor hun nieuwe nummer ‘One World’. Stuur je jouw stukje op, dan ben je straks te horen in het nummer.

Vragen vooraf

  1. Zou jij meedoen aan zo’n oproep? Waarom wel of niet?
  2. Wat vind je ervan dat een bekende band zo’n oproep doet?

Bekijk deze video

NPO Radio 1 – Publieksparticipatie in de popmuziek

Vragen bij de video

  1. Je hoort in het begin enkele voorbeelden uit Nederland met publieksparticipatie (publieksdeelname). Wat doet het publiek daarin? Noem twee soorten participatie.
  2. Over plagiaat.
    • Wat is plagiaat?
    • Hoe wordt Coldplay in verband gebracht met plagiaat?
    • Is de opmerking over plagiaat serieus of grappig bedoeld, denk je? Leg je antwoord uit.
  3. Waarom heeft VOF De Kunst publiek laten meezingen bij het nummer ‘Suzanne’?
  4. De inzendingen worden verwerkt in het nummer ‘One World’. Waarom kan deze publieksdeelname de boodschap van het nummer versterken, denk je?
  5. In hoeverre vind jij het belangrijk dat publiek mee kan doen aan de opname van zo’n lied? Leg je antwoord uit.

Aan de slag

Optie 1

Ook in andere kunstvormen wordt geëxperimenteerd en gewerkt met publieksparticipatie. Hierover denk je na met een klasgenoot.

1. Hoe zou publieksdeelname eruit kunnen zien bij:

  • een schilderijententoonstelling:
  • een optreden van een orkest:
  • een tentoonstelling met installaties:
  • een theatervoorstelling:

2. Zoek een mooi voorbeeld van publieksparticipatie in kunst en laat het in de klas zien. Vertel wat de meerwaarde is van deze publieksdeelname. Wie heeft het mooiste voorbeeld gevonden?

Optie 2

Wat is nu jouw favoriete nummer? Bekijk de video en lees de songtekst eens goed door. Schrijf een korte tekst (100 – 200 woorden) waarin je uitlegt hoe het nummer versterkt zou kunnen worden door publieksparticipatie. Beschrijf op welk moment zo’n deelname het best zou passen en bij welke zinnen? Of moeten er juist extra zinnen toegevoegd worden door het publiek? Welke zinnen zou je dan voorstellen?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk
Fanfiction in blokjes

Fanfictie

Wetenschapper Welmoed Wagenaar doet onderzoek naar een bijzondere soort verhalen: fanfictie. Binnen fanfictie ontmoeten personages uit verschillende verhalen of werelden elkaar. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als Mark Rutte op Zweinstein had gezeten. Dagelijks verschijnen tienduizenden nieuwe verhalen online.

Bekijk
Liefde voor poëzie

Poëzie

“Poëzie kan een manier worden om anders naar elkaar te luisteren”, zegt Ellen Deckwitz op NPO Radio 1. In haar column legt ze uit wat ze daarmee bedoelt.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.