Home » Materiaal 12+ » Publieksdeelname in popmuziek

Publieksdeelname in popmuziek

De Britse rockband Coldplay plaatste enkele dagen geleden een oproep op Instagram. De bandleden riepen iedereen op om een stukje in te zingen voor hun nieuwe nummer ‘One World’. Stuur je jouw stukje op, dan ben je straks te horen in het nummer.

Vragen vooraf

  1. Zou jij meedoen aan zo’n oproep? Waarom wel of niet?
  2. Wat vind je ervan dat een bekende band zo’n oproep doet?

Bekijk deze video

NPO Radio 1 – Publieksparticipatie in de popmuziek

Vragen bij de video

  1. Je hoort in het begin enkele voorbeelden uit Nederland met publieksparticipatie (publieksdeelname). Wat doet het publiek daarin? Noem twee soorten participatie.
  2. Over plagiaat.
    • Wat is plagiaat?
    • Hoe wordt Coldplay in verband gebracht met plagiaat?
    • Is de opmerking over plagiaat serieus of grappig bedoeld, denk je? Leg je antwoord uit.
  3. Waarom heeft VOF De Kunst publiek laten meezingen bij het nummer ‘Suzanne’?
  4. De inzendingen worden verwerkt in het nummer ‘One World’. Waarom kan deze publieksdeelname de boodschap van het nummer versterken, denk je?
  5. In hoeverre vind jij het belangrijk dat publiek mee kan doen aan de opname van zo’n lied? Leg je antwoord uit.

Aan de slag

Optie 1

Ook in andere kunstvormen wordt geëxperimenteerd en gewerkt met publieksparticipatie. Hierover denk je na met een klasgenoot.

1. Hoe zou publieksdeelname eruit kunnen zien bij:

  • een schilderijententoonstelling:
  • een optreden van een orkest:
  • een tentoonstelling met installaties:
  • een theatervoorstelling:

2. Zoek een mooi voorbeeld van publieksparticipatie in kunst en laat het in de klas zien. Vertel wat de meerwaarde is van deze publieksdeelname. Wie heeft het mooiste voorbeeld gevonden?

Optie 2

Wat is nu jouw favoriete nummer? Bekijk de video en lees de songtekst eens goed door. Schrijf een korte tekst (100 – 200 woorden) waarin je uitlegt hoe het nummer versterkt zou kunnen worden door publieksparticipatie. Beschrijf op welk moment zo’n deelname het best zou passen en bij welke zinnen? Of moeten er juist extra zinnen toegevoegd worden door het publiek? Welke zinnen zou je dan voorstellen?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Mozaïek van verschillende gezichten

Rellen in Amsterdam bespreken in de klas

Karim Amghar is programmamaker en columnist, maar ook docent burgerschap op een mbo. In zijn klas bespreekt hij de rellen in Amsterdam van afgelopen tijd. Hij ziet de toekomst positief tegemoet.

Bekijk
Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Regeren leugens?

Regeert de domheid?

Afgelopen week verscheen het boek De domheid regeert van schrijver en columnist Sander Schimmelpenninck. In het tv-programma Eva legt hij uit wat hij met zijn boek wil overbrengen.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.