Home » Materiaal 12+ » Reclames uit 2021

Reclames uit 2021

Reclames waarin mondkapjes aangeprezen worden, waarin wordt gezegd dat we afstand moeten houden, waarin mensen elkaar begroeten door elkaar met de ellebogen aan te tikken; tegenwoordig zijn ze heel normaal. Als je die reclames aan iemand uit 2019 zou laten zien, zou hij niet weten wat hij voorgeschoteld kreeg. Vanuit dit idee namen de makers van het satirische programma Zondag met Lubach een nieuw fragment op.

 

 Vragen vooraf

  1. Ken jij een reclame die duidelijk opgenomen is ten tijde van corona?
  2. Welk effect heeft zo’n reclame op jou?

 

Bekijk de video

Vreemde reclames – Zondag met Lubach

 

Vragen bij de video

  1. Wat zie je in de actuele reclames dat voor iemand uit 2019 opmerkelijk zou zijn? Noem drie elementen. Voorbeeld: reclames voor mondkapjes.
  2. Waarom laat Lubach ook het voorbeeld van Paul de Leeuw en Astrid Joosten zien, denk je?
  3. De reclames uit 2021 zijn een vorm van satire. Ze geven een inkijkje in de mogelijke samenleving van 2021 maar bekritiseren vooral ook de maatschappij van nu. Bekijk de reclames uit 2021 nog eens goed en vul daarna de tabel in. Bespreek kort wat er nu speelt en wat er tussen nu en de reclame gebeurd zou kunnen zijn.

 

Nu 2021
Voorbeeld:

Chateau Gommers

 

Diederik Gommers is IC-arts die veel in het nieuws komt om te vertellen over de stand van zaken in de ziekenhuizen rondom de coronacrisis.

 

Diederik Gommers is (deels) gestopt als IC-arts en heeft net als Martien Meiland een realityserie op tv.

Snackbar Dijkhoff

 

Overlijden van president Pence
Kies zelf nog een voorbeeld rondom een persoon:

 

  1. In het gedeelte over 2021 worden veel taalconstructies gebruikt die je kunt herkennen in de woorden die nu gebruikt worden voor de aanpak van de coronapandemie, zoals: alleen zo kunnen we de linkshandigen beschermen. Die zin verwijst naar de actuele zin: alleen zo kunnen we de zwakkeren en de ouderen in de samenleving beschermen.  Noem nog twee van zulke zinnen uit het fragment en geef aan naar welk onderdeel van de huidige corona-aanpak ze verwijzen.
  2. Waarover heb je in ieder geval kennis nodig om deze aflevering te snappen? Noem twee onderdelen.

 

Aan de slag

 Optie 1 

1. Voor deze opdracht werk je in een groep van drie leerlingen. In het fragment van Zondag met Lubach wordt een nieuwe pandemie besproken. Hierover wordt echter niet alles gezegd. Beschrijf op basis van de informatie uit het fragment wat er in 2021 aan de hand kan zijn in Nederland.

2. Verzin daarna zelf een pandemie en beschrijf deze in vergelijkbare termen als in het fragment. Je verklapt dus niet alles. Neem vervolgens op basis van jullie nieuwe pandemie een reclame op, zoals wij die nu op tv zien rondom corona.

 

Optie 2

Voor deze opdracht werk je in een groep van drie leerlingen. Kies twee bekende personen. Bedenk wat er met hen gebeurt van nu tot in 2021. Neem een kort nieuwsitem op (zoals in het fragment) waarin je een inkijkje geeft in het toekomstige leven van die personen. Let op: zoals het goede satire betaamt, zorg je ervoor dat het toekomstige leven altijd iets te maken heeft met wat er nu rondom die persoon speelt.

Antwoorden

WK46_Reclames uit 2021_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Vrouw omringd door social media

Verbod op sociale media

In steeds meer landen staat het gebruik van sociale media door jongeren onder druk en gaan er stemmen op om strengere regels in te voeren. In Australië is het gebruik van sociale media door jongeren onder de zestien jaar bijvoorbeeld al verboden.

Bekijk
Tijdreizen

Tijdreizen

Vraag jij je wel eens af hoe de toekomst eruit zal zien? Of had jij graag in een andere tijd willen leven? Deze aflevering van Uitgezocht geeft antwoord op de vraag of je door de tijd kunt reizen.

Bekijk
Offline muziek luisteren via een iPod

Offline muziek luisteren

Volgens een popjournalist van de Volkskrant keren muziekliefhebbers Spotify de rug toe en maken ouderwetse muziekdragers een comeback. Maar is dat ook zo? Radio 1 zocht het uit.

Bekijk
Een stapel kranten

Zorgen om afnemend gebruik van traditionele media

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft in de Mediamonitor 2024 zijn zorgen geuit over het toenemende gebruik van streamingsdiensten en sociale media. Daardoor komen jongeren minder in aanraking met kwalitatieve, professionele media.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.