Home » Materiaal 12+ » Rellen in Amsterdam bespreken in de klas

Rellen in Amsterdam bespreken in de klas

Mozaïek van verschillende gezichten

Karim Amghar is programmamaker en columnist, maar ook docent burgerschap op een mbo. In zijn klas bespreekt hij de rellen in Amsterdam van de afgelopen tijd. Hij ziet de toekomst positief tegemoet.

Vragen vooraf

  1. Wat weet jij over de situatie in Amsterdam rondom het bezoek van voetbalclub Maccabi?
  2. Vind je dat dit onderwerp in de klas besproken moet worden?

Bekijk de video

NPO Radio 1 – Optimistische blik van columnist en docent burgerschap Karim Amghar op rellen Amsterdam

Vragen bij de video

  1. Waarom vindt Karim Amghar dat uitspraken van politici het moeilijk maken voor docenten?
  2. Wat bedoelt Karim Amghar met de selectieve kritische denkvaardigheden van zijn leerlingen?
  3. Wat probeert Karim Amghar te bereiken in zijn lessen burgerschap als het gaat om het bespreken van nieuws?
  4. Waarom past kunst- en cultuuronderwijs goed bij wat hij wil bereiken met zijn onderwijs, denk je?
  5. Karim Amghar ziet dat we wel een samenlevingsprobleem hebben.
    • Wat is volgens hem de oorzaak van dit probleem?
    • Wat moet er volgens hem gebeuren om dit samenlevingsprobleem aan te pakken?
    • In hoeverre ben jij het met hem eens als het gaat om de genoemde oorzaak en oplossing? Leg je antwoord uit.

Aan de slag

Optie 1

Karim Amghar zegt in de video: ‘… zodat er gebouwd wordt in vredestijd en pas geslagen wordt in oorlogstijd.’

Schrijf een ingezonden brief (200 – 400 woorden) aan de burgemeester van jouw gemeente waarin je uitlegt hoe er in jullie gemeente letterlijk (denk aan een nieuwe sporthal bijvoorbeeld) en figuurlijk (denk aan meer activiteiten voor jongeren) gebouwd moet worden om te zorgen voor een gemeenschap die écht met elkaar samenleeft.

Optie 2

Karim Amghar pleit voor kunst- en cultuuronderwijs om nieuwe perspectieven te leren kennen en het gesprek met elkaar open aan te gaan.

Werk op een creatieve manier uit wat het nieuws over de rellen in Amsterdam met jou heeft gedaan. Je mag zelf een uitingsvorm kiezen: een gedicht, lied, voordracht, kort verhaal, toneelstuk, hoorspel, podcast of een monoloog.

De enige eis die er is: denk na over hoe jouw ‘kunstwerk’ nieuwe perspectieven kan bieden of een open gesprek kan realiseren.

Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Breaking news

Waarom is het nieuws zo negatief?

De NOS zorgt in Nederland voor nieuws- en informatieverstrekking voor elke burger. Regelmatig krijgen zij, bijvoorbeeld in comments bij hun video’s, de vraag waarom het nieuws vaak zo negatief is.

Bekijk
Een gedicht op de muur van een gebouw

Poëzieweek

Van 30 januari tot en met 5 februari 2025 is het Poëzieweek. De hele week zijn er activiteiten rondom poëzie. Het thema van de Poëzieweek is ‘lijfelijkheid’. Poëzie ervaar je namelijk met je hele lijf, met al je zintuigen.

Bekijk
De helm van Cotofenesti

(On)herkenbaar in beeld

Onlangs vond in het Drents Museum in Assen een kunstroof plaats waarbij vier Roemeense topstukken werden gestolen. Twee verdachten werden door de politie herkenbaar in beeld gebracht. Wat doe je als nieuwsmedium met de privacy van verdachten?

Bekijk
Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.