Home » Materiaal 12+ » Roddelkanalen op scholen

Roddelkanalen op scholen

Afgelopen week werd bekend dat steeds meer scholen te maken hebben met roddelkanalen op TikTok. Op deze kanalen worden roddels gedeeld over leerlingen of docenten van de betreffende scholen.

Vragen vooraf

  1. Heeft jouw school een roddelkanaal? Wat vind je daarvan?
  2. Wanneer is een roddelkanaal een probleem, denk je?

Bekijk de video

NPO Radio 1 – Gossip-girl roddelkanalen op TikTok veroorzaken schade

Vragen bij de video

  1. Wat is volgens deze video een schoolroddelkanaal?
  2. In het begin van de video spreekt een slachtoffer van een roddelkanaal (anoniem) in de uitzending. Wat is voor haar het gevolg van het schoolroddelkanaal?
  3. Wat bedoelt Ad van Kemenade (van het Udens College) als hij zegt dat slachtoffers van roddelkanalen geraakt worden in wie ze zijn? Leg je antwoord uit.
  4. Ad van Kemenade stelt voor om leerlingcoaches met groepen leerlingen te laten praten én om ouders thuis het gesprek te laten voeren met hun kinderen. Welke van deze twee manieren werkt volgens jou het beste om met dit soort roddelkanalen om te gaan? Leg je antwoord uit.
  5. Als een leerling zo’n account heeft aangemaakt, kan de school ook sancties (straffen) opleggen aan die leerling. Vind je een straf terecht? Waarom wel of niet?

Aan de slag

Optie 1

Geef advies aan de directie op jouw school. Hoe moeten ze omgaan met deze roddelkanalen op TikTok? Werk een stappenplan uit, waarin je in vijf stappen uitlegt hoe de schoolleiding moet handelen als er een schadelijk roddelkanaal over de school verschijnt.

Optie 2

Voor deze opdracht werk je samen. Bedenk een compliment voor twee medewerkers op jouw school. Ontwerp twee mooie posters met het compliment en de namen van de medewerkers. Hang de posters op een drukbezochte plek in school.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk
Fanfiction in blokjes

Fanfictie

Wetenschapper Welmoed Wagenaar doet onderzoek naar een bijzondere soort verhalen: fanfictie. Binnen fanfictie ontmoeten personages uit verschillende verhalen of werelden elkaar. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als Mark Rutte op Zweinstein had gezeten. Dagelijks verschijnen tienduizenden nieuwe verhalen online.

Bekijk
Liefde voor poëzie

Poëzie

“Poëzie kan een manier worden om anders naar elkaar te luisteren”, zegt Ellen Deckwitz op NPO Radio 1. In haar column legt ze uit wat ze daarmee bedoelt.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.