Home » Materiaal 12+ » Roddelkanalen op scholen

Roddelkanalen op scholen

Afgelopen week werd bekend dat steeds meer scholen te maken hebben met roddelkanalen op TikTok. Op deze kanalen worden roddels gedeeld over leerlingen of docenten van de betreffende scholen.

Vragen vooraf

  1. Heeft jouw school een roddelkanaal? Wat vind je daarvan?
  2. Wanneer is een roddelkanaal een probleem, denk je?

Bekijk de video

NPO Radio 1 – Gossip-girl roddelkanalen op TikTok veroorzaken schade

Vragen bij de video

  1. Wat is volgens deze video een schoolroddelkanaal?
  2. In het begin van de video spreekt een slachtoffer van een roddelkanaal (anoniem) in de uitzending. Wat is voor haar het gevolg van het schoolroddelkanaal?
  3. Wat bedoelt Ad van Kemenade (van het Udens College) als hij zegt dat slachtoffers van roddelkanalen geraakt worden in wie ze zijn? Leg je antwoord uit.
  4. Ad van Kemenade stelt voor om leerlingcoaches met groepen leerlingen te laten praten én om ouders thuis het gesprek te laten voeren met hun kinderen. Welke van deze twee manieren werkt volgens jou het beste om met dit soort roddelkanalen om te gaan? Leg je antwoord uit.
  5. Als een leerling zo’n account heeft aangemaakt, kan de school ook sancties (straffen) opleggen aan die leerling. Vind je een straf terecht? Waarom wel of niet?

Aan de slag

Optie 1

Geef advies aan de directie op jouw school. Hoe moeten ze omgaan met deze roddelkanalen op TikTok? Werk een stappenplan uit, waarin je in vijf stappen uitlegt hoe de schoolleiding moet handelen als er een schadelijk roddelkanaal over de school verschijnt.

Optie 2

Voor deze opdracht werk je samen. Bedenk een compliment voor twee medewerkers op jouw school. Ontwerp twee mooie posters met het compliment en de namen van de medewerkers. Hang de posters op een drukbezochte plek in school.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Regeren leugens?

Regeert de domheid?

Afgelopen week verscheen het boek De domheid regeert van schrijver en columnist Sander Schimmelpenninck. In het tv-programma Eva legt hij uit wat hij met zijn boek wil overbrengen.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk
Virtuele artiets Hatsune Miku

Virtuele artiest Hatsune Miku

Afgelopen week trad de Japanse artieste Hatsune Miku op in een uitverkocht AFAS Live in Amsterdam. Hatsune Miku is een virtuele artiest. Hoewel ze niet echt bestaat, is ze wel enorm populair.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.