Home » Materiaal 12+ » Taalachterstand bij leerlingen

Taalachterstand bij leerlingen

Afgelopen week verscheen een rapport van de Onderwijsinspectie. Daaruit bleek opnieuw dat de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen achteruitgaat. Ter illustratie: één op de vijf leerlingen haalt geen voldoende voor het examen Nederlands op havo en vwo.

Vragen vooraf

  1. Wat houdt leesvaardigheid volgens jou in?
  2. Hoe erg is het dat één op de vijf leerlingen geen voldoende haalt voor het examen Nederlands op havo en vwo?

Bekijk de video

NOS – Nieuwsuur: Leraren over de taalachterstand van leerlingen

Vragen bij de video

  1. ‘Als je goed kan lezen, kan je goed denken,’ zegt Jeroen Dera (docent Nederlandse Letterkunde, Radboud Universiteit). In hoeverre ben je het met deze uitspraak eens?
  2. Jeroen Dera zegt dat het ingewikkeld is dat ook hogeropgeleiden steeds slechter worden in lezen. Waarom is dat ingewikkeld?
  3. Jeroen Dera vergelijkt lezen met activiteiten in de fitnesszaal. In hoeverre vind je deze vergelijking passend?
  4. Marloes Schrijvers (lerarenopleider Nederlands, Hogeschool Rotterdam) merkt dat veel studenten het niet leuk of zelfs lastig vinden om te lezen. Welke drie oorzaken worden hiervoor gegeven?
  5. Marloes Schrijvers signaleert dat er een kentering gaande is. Beschrijf wat die kentering inhoudt.
  6. Welke uitspraken uit deze video herken je bij jezelf als het gaat over lezen, leesplezier en leesvaardigheid?

Aan de slag

Optie 1

In de video zie je dat op de Hogeschool Rotterdam een speeddate met boeken georganiseerd is. Daarin presenteren studenten heel kort een boek dat ze zelf gelezen hebben.

Welk boek zou jij presenteren tijdens zo’n speeddate? Waarom?

Werk een presentatie van twee minuten uit waarin je jouw favoriete boek zo overtuigend presenteert dat de luisteraars er meteen voor naar de bibliotheek of boekhandel zouden willen rennen.

Optie 2

Hoe belangrijk is het volgens jou dat iedereen in Nederland voldoende leesvaardig is? Schrijf een beschouwing (400 – 600 woorden) waarin je op genuanceerde wijze antwoord geeft op deze vraag. Je beredeneert en formuleert vanuit verschillende perspectieven uit de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan: docenten in het voortgezet onderwijs, docenten op hbo of universiteit, ouders of communicatiemedewerkers bij de overheid.

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Een gedicht op de muur van een gebouw

Poëzieweek

Van 30 januari tot en met 5 februari 2025 is het Poëzieweek. De hele week zijn er activiteiten rondom poëzie. Het thema van de Poëzieweek is ‘lijfelijkheid’. Poëzie ervaar je namelijk met je hele lijf, met al je zintuigen.

Bekijk
De helm van Cotofenesti

(On)herkenbaar in beeld

Onlangs vond in het Drents Museum in Assen een kunstroof plaats waarbij vier Roemeense topstukken werden gestolen. Twee verdachten werden door de politie herkenbaar in beeld gebracht. Wat doe je als nieuwsmedium met de privacy van verdachten?

Bekijk
Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.