Home » Materiaal 12+ » Vanuit bed je diploma halen

Vanuit bed je diploma halen

Inmiddels zitten scholieren in heel Nederland al zo’n twee weken thuis vanwege het coronavirus. Ze krijgen op allerlei manieren les op afstand. Er is zelfs besloten dat de eindexamens niet doorgaan. Er zijn echter jongeren die al veel langer thuis hun lessen volgen. Hoe gaat dit eigenlijk, zowel met lessen als toetsen?

 

 Vragen vooraf

 

  1. Hoe gaat het volgen van je lessen thuis?
  2. Doe je minder dan op school of juist meer?

 

Bekijk de video

 

‘Vanuit BED je DIPLOMA halen ǁ De waarheid over thuis les krijgen’

https://www.youtube.com/watch?v=uau1kkgdlbg

 

Vragen bij de video

 

  1. Al voor de coronacrisis waren er jongeren die les op afstand volgden. Welke redenen worden daarvoor gegeven?
  2. Wat is het verschil tussen synchroon of a-synchroon les krijgen?
  3. In het filmpje worden jongeren geïnterviewd die al langere tijd les op afstand krijgen. Als je hun verhalen vergelijkt, zijn er veel verschillen te noemen over hoe de lessen op afstand zijn. Noem twee van die verschillen.
  4. Wat zijn volgens dit filmpje nadelen van lessen op afstand? Noem er drie.
  5. Aan het einde blijkt dat de jongeren die sinds twee weken les op afstand volgen toch liever op school zouden zitten. Hoe denk jij daarover?

 

Aan de slag

 

Optie 1

Schrijf een column (400 – 700 woorden) waarin je op een grappige manier een voor jou vreemd aspect van les op afstand beschrijft. Je schrijft de column echt vanuit jezelf (ik-perspectief) en je eigen ervaringen.

 

Lees voor tips:

https://ariekok.wordpress.com/2012/09/21/hoe-schrijf-je-een-column-negen-tips/

https://www.columnschrijven.nl/hoe-schrijf-ik-een-column/

https://www.schrijfvis.nl/column-schrijven/

 

Optie 2

Schrijf een brief (300 – 500 woorden) naar de directie van je school waarin je aangeeft hoe volgens jou de lessen op afstand verbeterd zouden kunnen worden. Bouw je tekst op als een betoog, geef minimaal drie argumenten die je ondersteunt met actuele voorbeelden uit de afgelopen twee weken en weerleg ook één tegenargument.

 

Optie 3

Uiteraard biedt deze crisissituatie ook mogelijkheden voor de toekomst. In hoeverre denk jij dat het onderwijs verbeterd kan worden als je kijkt naar de initiatieven die nu door docenten ontwikkeld worden?

 

Schrijf een artikel voor een onderwijsblad of onderwijsplatform (400 – 700 woorden) waarin je het voor jou ideale onderwijs beschrijft. Ondersteun je plannen met eigen voorbeelden of theorieën over hoe leren precies werkt.

Antwoorden

WK14_Vanuit bed je diploma halen_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk
Fanfiction in blokjes

Fanfictie

Wetenschapper Welmoed Wagenaar doet onderzoek naar een bijzondere soort verhalen: fanfictie. Binnen fanfictie ontmoeten personages uit verschillende verhalen of werelden elkaar. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als Mark Rutte op Zweinstein had gezeten. Dagelijks verschijnen tienduizenden nieuwe verhalen online.

Bekijk
Liefde voor poëzie

Poëzie

“Poëzie kan een manier worden om anders naar elkaar te luisteren”, zegt Ellen Deckwitz op NPO Radio 1. In haar column legt ze uit wat ze daarmee bedoelt.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.