Home » Materiaal 12+ » Vapen

Vapen

Afgelopen week is in veel nieuwsprogramma’s aandacht geweest voor jongeren die vapen. Uit onderzoek blijkt steeds duidelijk dat vapen ongezond en schadelijk is. Wordt het tijd dat de overheid ingrijpt?

Vragen vooraf

  1. Vape jij zelf of ken jij mensen die vapen? Praten jullie ook weleens over de gevaren van vapen?
  2. Waarom is vapen de afgelopen weken veel in het nieuws geweest, denk je?

Bekijk de video

RTL – Tieme belandde na vapen in het ziekenhuis

Vragen bij de video

  1. Veel mensen denken dat vapen gezonder is dan roken. Hoe komt dat, denk je?
  2. Tieme heeft door het vapen mogelijk blijvende schade aan de longen. Wat zijn de effecten daarvan op het leven van Tieme?
  3. Welke maatregelen zijn al getroffen om het vapen te verminderen?
  4. Welke van die maatregelen lijkt jou het effectiefst? Leg je antwoord uit.
  5. De staatssecretaris vindt het een goed plan om vapes te verbieden. Toch doet hij dat niet. Welke verklaring geeft hij daarvoor?
  6. Vind jij dat vapen verboden moet worden? Waarom?

Aan de slag

Optie 1

In de video hoorde je dat er nog geen accijns zit op vapes.

  1. Zoek op wat accijns precies is.
  2. Waarom zit er accijns op sigaretten? Geef twee redenen.
  3. Moet er volgens jou ook accijns op vapes komen?
  4. Waarom? Geef twee goede argumenten.

Ontwerp een pamflet waarop je de antwoorden op bovenstaande vragen op een creatieve, overtuigende en originele manier uitwerkt.

Optie 2

Voer een debat over deze stelling: de verkoop en het gebruik van vapes moeten verboden worden voor jongeren onder de achttien jaar.

Verdeel de klas in drie delen. Een deel is vóór de stelling, een ander deel is tegen de stelling en het derde deel vormt de jury.

Iedereen bereidt zich in vijf minuten voor:

  • Voorstanders: bedenk zoveel mogelijk argumenten voor de stelling.
  • Tegenstanders: bedenk zoveel mogelijk argumenten tegen de stelling.
  • Jury: bepaal hoe jullie de winnaars van het debat kiezen. Hoe merk je of iemand overtuigend spreekt of goede argumenten gebruikt?

Na de voorbereiding voer je een debat van 10 – 15 minuten. Welke partij wint?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Leerlingen controleren toetsresultaten

Proef met Magister

Een middelbare school in Zeist is een proef gestart: ouders kunnen twee maanden lang niet de cijfers van hun kinderen bekijken via de app van Magister.

Bekijk
Regeren leugens?

Regeert de domheid?

Afgelopen week verscheen het boek De domheid regeert van schrijver en columnist Sander Schimmelpenninck. In het tv-programma Eva legt hij uit wat hij met zijn boek wil overbrengen.

Bekijk
Democraat Kamala Harris en Republikein Donald Trump

De Amerikaanse verkiezingen

Deze week wordt de strijd om het Amerikaanse presidentschap beslist. Wie komt er in het Witte Huis: Kamala Harris of Donald Trump? Het is een nek-aan-nekrace. Correspondent Erik Mouthaan geeft vier redenen waarom zowel Harris als Trump zou kunnen winnen.

Bekijk
Virtuele artiets Hatsune Miku

Virtuele artiest Hatsune Miku

Afgelopen week trad de Japanse artieste Hatsune Miku op in een uitverkocht AFAS Live in Amsterdam. Hatsune Miku is een virtuele artiest. Hoewel ze niet echt bestaat, is ze wel enorm populair.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.