Home » Materiaal 12+ » Vapen

Vapen

Afgelopen week is in veel nieuwsprogramma’s aandacht geweest voor jongeren die vapen. Uit onderzoek blijkt steeds duidelijk dat vapen ongezond en schadelijk is. Wordt het tijd dat de overheid ingrijpt?

Vragen vooraf

  1. Vape jij zelf of ken jij mensen die vapen? Praten jullie ook weleens over de gevaren van vapen?
  2. Waarom is vapen de afgelopen weken veel in het nieuws geweest, denk je?

Bekijk de video

RTL – Tieme belandde na vapen in het ziekenhuis

Vragen bij de video

  1. Veel mensen denken dat vapen gezonder is dan roken. Hoe komt dat, denk je?
  2. Tieme heeft door het vapen mogelijk blijvende schade aan de longen. Wat zijn de effecten daarvan op het leven van Tieme?
  3. Welke maatregelen zijn al getroffen om het vapen te verminderen?
  4. Welke van die maatregelen lijkt jou het effectiefst? Leg je antwoord uit.
  5. De staatssecretaris vindt het een goed plan om vapes te verbieden. Toch doet hij dat niet. Welke verklaring geeft hij daarvoor?
  6. Vind jij dat vapen verboden moet worden? Waarom?

Aan de slag

Optie 1

In de video hoorde je dat er nog geen accijns zit op vapes.

  1. Zoek op wat accijns precies is.
  2. Waarom zit er accijns op sigaretten? Geef twee redenen.
  3. Moet er volgens jou ook accijns op vapes komen?
  4. Waarom? Geef twee goede argumenten.

Ontwerp een pamflet waarop je de antwoorden op bovenstaande vragen op een creatieve, overtuigende en originele manier uitwerkt.

Optie 2

Voer een debat over deze stelling: de verkoop en het gebruik van vapes moeten verboden worden voor jongeren onder de achttien jaar.

Verdeel de klas in drie delen. Een deel is vóór de stelling, een ander deel is tegen de stelling en het derde deel vormt de jury.

Iedereen bereidt zich in vijf minuten voor:

  • Voorstanders: bedenk zoveel mogelijk argumenten voor de stelling.
  • Tegenstanders: bedenk zoveel mogelijk argumenten tegen de stelling.
  • Jury: bepaal hoe jullie de winnaars van het debat kiezen. Hoe merk je of iemand overtuigend spreekt of goede argumenten gebruikt?

Na de voorbereiding voer je een debat van 10 – 15 minuten. Welke partij wint?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk
Fanfiction in blokjes

Fanfictie

Wetenschapper Welmoed Wagenaar doet onderzoek naar een bijzondere soort verhalen: fanfictie. Binnen fanfictie ontmoeten personages uit verschillende verhalen of werelden elkaar. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als Mark Rutte op Zweinstein had gezeten. Dagelijks verschijnen tienduizenden nieuwe verhalen online.

Bekijk
Liefde voor poëzie

Poëzie

“Poëzie kan een manier worden om anders naar elkaar te luisteren”, zegt Ellen Deckwitz op NPO Radio 1. In haar column legt ze uit wat ze daarmee bedoelt.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.