Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op middelbare scholen. Op sommige scholen is het telefoonverbod al eerder ingegaan en het bevalt goed.
Vragen vooraf
- Wat verandert er op jouw school vanaf 1 januari?
- Wat vind jij van het telefoonverbod?
Bekijk de video
Op deze school geldt al een telefoonverbod: meer focus en…’het is veel gezelliger’ (nos.nl)
Vragen bij de video
- Uit het begin van de video kun je opmaken dat een school het telefoonverbod op twee manieren kan invoeren. Welke twee manieren zijn dat?
- Wat is volgens zowel de rector als de leerlingen het grote voordeel van het telefoonverbod?
- Leerlingen ervaren ook een nadeel. Welk nadeel is dat?
- Door het verbod kunnen leerlingen tijdens de les niet meer afgeleid worden door hun telefoon. Zit er volgens jou ook een nadeel aan als de telefoon niet meer gebruikt mag worden tijdens de les? Leg je antwoord uit.
- Word jij zelf snel afgeleid door jouw telefoon tijdens het leren thuis of op school? Leg je antwoord uit.
Antwoorden bekijken
Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.
Aan de slag
Optie 1
De school uit de video heeft geïnvesteerd in een tafelvoetbaltafel, een tafeltennistafel en een pannaveldje. Waar zou jouw school in moeten investeren als de telefoon helemaal verboden wordt?
Schrijf een brief aan de schoolleiding waarin je vraagt om deze investering. Leg uit waarom deze investering een gunstig effect zal hebben op de leerlingen tijdens de pauzes. Noem ook het telefoonverbod in jouw brief. Gebruik ongeveer tweehonderd woorden.
Optie 2
Maak in tweetallen een voorlichtingsposter over hoe je verstandig je telefoon gebruikt tijdens het leren thuis. Zoek bijvoorbeeld eens informatie op over de pomodoro-methode. Op de poster formuleren jullie tips en jullie voegen plaatjes toe ter verduidelijking. Presenteer de poster aan de klas.