Home » Materiaal 12+ » Verbod op mobieltjes in school

Verbod op mobieltjes in school

verbod op mobieltjes op school

Politieke partij CDA wil mobieltjes op basisscholen en middelbare scholen verbieden. Het CDA denkt dat een landelijk verbod problemen tijdens de les kan voorkomen en dat de schoolprestaties erdoor zullen verbeteren. Wat denk jij?

 

Vragen vooraf

  1. Welke regels gelden bij jou op school voor het gebruik van mobieltjes?
  2. Op welke manier worden de regels nageleefd?

 

Bekijk de video

NPO Radio 1 – Kees van Amstel

 

Vragen bij de video 

  1. Kees van Amstel vergelijkt mobiele telefoons in het onderwijs met etterende schurft en de builenpest. Wat bedoelt hij met deze vergelijking? 
  1. Kees van Amstel zegt: ‘En ik snap die leerlingen ook’ (vanaf 0:30). Blijkt uit de voorbeelden die hij daarna geeft dat hij die leerlingen ook daadwerkelijk snapt of steekt hij misschien de draak met hen? Leg je antwoord uit.
  1. Uit onderzoek blijkt dat prestaties tot 30% afnemen door de mobiele telefoon. Vind je dit een sterk argument voor het verbieden van mobiele telefoons in school? Leg je antwoord uit.
  1. Wat is de functie van het verhaal dat Kees van Amstel vertelt vanuit zijn eigen ervaring?
  1. Kees van Amstel haalt een tegenargument aan dat gebruikt wordt in deze discussie (vanaf 2:45).a
    a. Wat is dat tegenargument?
    b. Wordt dit tegenargument weerlegd? Leg je antwoord uit. 
  1. De gesproken column eindigt met uitspraken van leerlingen die positief zijn over het verbod op mobieltjes op hun scholen. Zou jij ooit zo’n uitspraak kunnen doen, denk je? Leg je antwoord uit.

 

Aan de slag

 Optie 1

Dien Kees van Amstel van repliek. Schrijf zelf een column (300 – 600 woorden) waarin je met mooie vergelijkingen, voorbeelden en actuele verwijzingen laat zien dat een verbod op mobiele telefoons in school volledig onnodig is.

 

Optie 2

Voor deze opdracht werk je in tweetallen. Je maakt een poldermodel, een humoristische en actuele beslisboom, zoals Katinka Polderman ze maakt voor de Volkskrant. Hier vind je enkele voorbeelden.

Voor deze opdracht ontwerp je samen een humoristisch en actueel poldermodel dat start met de vraag ‘Is het goed om mobiele telefoons te verbieden binnen scholen?’

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Een gedicht op de muur van een gebouw

Poëzieweek

Van 30 januari tot en met 5 februari 2025 is het Poëzieweek. De hele week zijn er activiteiten rondom poëzie. Het thema van de Poëzieweek is ‘lijfelijkheid’. Poëzie ervaar je namelijk met je hele lijf, met al je zintuigen.

Bekijk
De helm van Cotofenesti

(On)herkenbaar in beeld

Onlangs vond in het Drents Museum in Assen een kunstroof plaats waarbij vier Roemeense topstukken werden gestolen. Twee verdachten werden door de politie herkenbaar in beeld gebracht. Wat doe je als nieuwsmedium met de privacy van verdachten?

Bekijk
Groep jongeren speelt toneel

Theatervoorstellingen op school

Sinds de coronapandemie is het voor theatermakers steeds moeilijker geworden om op scholen voorstellingen te maken over maatschappelijke onderwerpen. Ze krijgen er minder ruimte voor en worden regelmatig geconfronteerd met ongewenst gedrag.

Bekijk
Boek hedendaags Nederlands

Een kwarteeuw aan taal

De eerste 25 jaar van deze eeuw zitten erop. Genootschap Onze Taal maakte de balans op en ontdekte dat niet alleen de taal veranderd is, maar ook de manier waarop we ernaar kijken.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.