Hoe daag je hoogbegaafde en intelligente leerlingen in de klas uit? Volgens Greetje van Dijk door ze te leren hóe je kunt leren. Van Dijk is onderwijsadviseur en begaafdheidspecialist bij OnderwijsAdvies. Tijdens de inspiratiesessie ‘Dit hebben begaafde kinderen nodig’ op het online event Onderwijs van Morgen Live! geeft zij je tips aan de hand van de SOLO-taxonomie.
Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.
‘Hoogbegaafde kinderen hebben een extreem goed geheugen en veel behoefte om de diepte in te gaan, maar ze weten vaak niet precies hoe ze dat moeten doen,’ legt Greetje van Dijk uit. ‘De lesstof die hoogbegaafde kinderen krijgen aangeboden is vaak te makkelijk. Ze zijn gewend dat veel vanzelf gaat. Als een opdracht opeens wél moeilijk is, weten ze vaak niet hoe ze daarmee moeten omgaan. Daarom is het belangrijk dat we ze ook laten zien dat het heel normaal is dat je dingen moet leren en hoe je dat aanpakt.’
Aan de slag met de SOLO-taxonomie
Tijdens de inspiratiesessie vertelt Greetje van Dijk hoe je hoogbegaafde kinderen helpt uit een ‘leerkuil’ te klimmen. Hoe daag je leerlingen uit om hun eigen ideeën te ontwikkelen, verbanden te zoeken en het geleerde toe te passen in een nieuwe context? Ze neemt je mee in de SOLO-taxonomie, een indeling in niveaus van leren, die ook wordt gebruikt in leermiddelen van Uitgeverij Malmberg. Greetje van Dijk is daar medeontwikkelaar van. Deze taxonomie maakt onderscheid in denkniveaus en geeft je inzicht waar de leerling in het leerproces zit. Zo kom je samen met leerlingen van ‘veel weten’ tot ‘dieper leren’.
Maak het hoogbegaafde leerlingen niet te makkelijk
Greetje: ‘Het is belangrijk dat ook hoogbegaafde kinderen blijven leren en successen ervaren. We willen ze in de leerstand houden en laten zien dat, als je wilt leren, je daar ook moeite voor moet doen. Hoe jonger je weet dat je met vallen en opstaan leert, hoe gewoner dat wordt. Mijn boodschap is daarom altijd: maak het ze niet te makkelijk. Dat is niet zielig, dat is juist wat ze nodig hebben.’
Wil je meer te weten komen over dit onderwerp? Meld je aan voor de inspiratiesessie ‘Dit hebben begaafde kinderen nodig’ van Greetje van Dijk.
Greetje van Dijk is onderwijsadviseur en begaafdheidsspecialist bij OnderwijsAdvies en medeontwikkelaar van Acadin, Somplextra, De Grote Rekendag en RekenXL. Vanuit haar achtergrond als leraar, ontwikkelaar en onderwijsadviseur in de vakgebieden rekenen/wiskunde, computergebruik en kunstzinnige vorming zoekt ze altijd de verbinding tussen creativiteit en analytisch vermogen.