Home » Volg de workshop ‘Effectiever leren met leerstrategieën’

Volg de workshop ‘Effectiever leren met leerstrategieën’

Een leerling die weet hoe je moet leren, ervaart meer leerplezier én presteert beter op school. Pieternel Dijkstra, psycholoog, onderzoeker en docent, weet alles over de veertien leerstrategieën en vertelt je tijdens de workshop ‘Effectiever leren met leerstrategieën’ op het online event Onderwijs van Morgen Live! hoe je die inzet in de klas. Van jezelf motiveren tot je schoolwerk organiseren.

Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.

Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren en deze kun je op elke leeftijd stimuleren. Al in de kleuterklas kun je volgens Pieternel Dijkstra met leerstrategieën aan de slag, als ze maar aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. ‘Neem bijvoorbeeld de leerstrategie ‘vooruitkijken’ waarbij je tegen een leerling kunt zeggen: als de wijzer op de twee staat beginnen we aan de volgende opdracht. Zo worden ook jonge kinderen zich al bewust van tijd.’

Checklist: welke leerstrategieën gebruik jij al in de klas?

Tijdens de workshop doe je niet alleen een hoop kennis op, je gaat ook zelf aan de slag. Zo ontvang je onder meer een checklist met daarop de veertien leerstrategieën. Ga eens bij jezelf na: welke strategie heb ik mijn leerlingen al aangeleerd en welke strategie verdient meer aandacht? Steeds meer scholen steken tijd in leerstrategieën, maar sommige strategieën komen nog te weinig aan bod, zoals ‘het nut zien’. Daar wil Pieternel Dijkstra verandering in brengen. Een leerling die strategieën effectief weet in te zetten, is namelijk in staat tot zelfregulerend leren. Ze schreef er met twee collega’s een boek over: ‘Zelfregulerend leren: Effectiever leren met leerstrategieën’. ‘Leerkrachten leggen meestal wel uit waarom een vak of opdracht nut heeft, maar je wilt dat leerlingen zelf gaan nadenken: wat heb ik eraan? Zo krijgt een vak betekenis, raken leerlingen gemotiveerd en wordt leren leuk.’

Voorbereiden op de toekomst

De workshop is behalve leerzaam, ook zeer actueel. Door het thuisonderwijs is zelfregulerend leren nog belangrijker. Pieternel: ‘Leerlingen zijn door thuisonderwijs veel meer op zichzelf aangewezen. Daarom moeten we − zeker met het oog op leerachterstanden − zelfregulerend leren blijven stimuleren. Daarnaast is het aanleren van leerstrategieën ook belangrijk voor de toekomst van leerlingen. De arbeidsmarkt is erg in beweging en het is tegenwoordig heel normaal dat je je steeds moet bijscholen. Als je als school investeert in het aanleren van leerstrategieën, lever je leerlingen af die zijn toegerust op de toekomst.’

Wil je meer te weten komen over dit onderwerp? Meld je aan voor de workshop Effectiever leren met leerstrategieën van Pieternel Dijkstra.

Meer over het event Onderwijs van Morgen Live!

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal- en onderwijspsycholoog. Samen met onderwijskundige Petra Bunnik helpt ze vanuit Strategie voor Leren leerkrachten en scholen professionaliseren op het gebied van het zelfregulerend leren. In het kader daarvan schreven Pieternel en Petra ook het boek ‘Zelfregulerend leren: Effectiever leren met leerstrategieën’.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.