‘Schoolvakken zijn vervangen door onderzoek naar de wereld. Huiswerk, toetsen en methodes zijn er niet. Op Agora gaan leerlingen zelf de wereld ontdekken en kennis opdoen. Ieder maakt vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute’, schrijft het Montessori College uit Nijmegen op haar website. Een kennismaking met Agora-onderwijs.
Stephan Haukes van het Montessori College in Nijmegen is blij dat zijn school vorig jaar de stap naar Agora zette: ‘Leerlingen leren vanuit hun eigen interesse en zijn daardoor meer gemotiveerd.’
Eerste Agora
De eerste Agora-school startte in 2014 op het Niekkée VMBO in Roermond. Rob Houben, teamleider Agora: ‘We hebben het vertrouwen dat iedereen wil leren. We anticiperen op wat de kinderen willen leren.’ Als docent wiskunde moest hij de stelling van Pythagoras ieder jaar opnieuw uitleggen. Daar begon zijn interesse in een andere vorm van onderwijs: ‘Als leerlingen leren vanuit hun eigen leervraag, weet je zeker dat het beklijft. Dan blijft er tijd over om te leren leren: een vaardigheid die leerlingen de rest van hun leven van pas komt.’
Nieuwe Agora scholen
Inmiddels zijn er verspreid door het land zeven scholen begonnen met Agora-onderwijs. Onder meer het Liemers College, dat dit schooljaar voor het tweede jaar Agora-onderwijs biedt. Ook het Montessori College gaat het tweede Agora-jaar in. Beide scholen hebben dit jaar een verdubbeling van het aantal leerlingen: ‘We horen van ouders dat hun kinderen veel zelfvertrouwen krijgen. Wat kan je en wat wil je, daar gaat het om. Je hoeft je hier niet te bewijzen’, vertelt Anke Swanenberg, coach op Agora Liemers.
De leerling: Individuele leerroutes
Ook de ontwikkeling op persoonlijk vlak is belangrijk. ‘Leer het leven’, Agora richt zich op de volledige ontwikkeling van leerlingen, niet alleen op het cognitieve deel. Leerlingen van alle niveaus en leeftijden zitten bij elkaar, maar volgen een individuele leerroute. ‘Voor gelijke kansen moet je leerlingen ongelijk behandelen,’ is het motto van Stephan Haukes, werkzaam op het Montessori College. De door leerlingen zelfbedachte challenges en leervragen vormen de start van het leerproces. Voor sommige leerlingen is deze manier van leren even schakelen.
Detoxen
Haukes: ‘Aan het begin van ons eerste Agora-jaar hadden we een detox-periode. Kinderen zijn dan nog zo gewend aan klassikaal onderwijs, dat ze zich met hun vrijheid geen raad weten.’ Swanenberg herkent dat: ‘Vooral leerlingen die zijn begonnen met regulier onderwijs, zijn gewend te denken in vakken. Ze weten zonder boeken dan even niet wat ze moeten.’ Deze vorm van onderwijs vraagt ook iets van de leerlingen.
Swanenberg: ‘We hebben bij de aanmeldingsprocedure ook leerlingen afgewezen. Agora past niet bij alle leerlingen. Je moet zelf met leervragen kunnen komen en zelfstandig zijn.’ Houben nuanceert dit: ‘Je kunt van een twaalfjarige niet verwachten dat hij zelfstandig is – of leervragen kan bedenken. Als je openstaat om hierin te groeien, ben je bij Agora ook al aan het juiste adres. We zullen uiteindelijk zo goed moeten worden in wat we doen, dat we elke leerling in deze mindset krijgen. Zo ver zijn we helaas nog niet.’
Wil je meer te weten komen over Agora-onderwijs? Lees volgende week dan het tweede artikel van dit tweeluik.