‘Juf? Mag ik een kleurplaat?’ Mila kijkt me vragend aan. ‘Ja hoor,’ antwoord ik, ‘dat kost dan 10 cent.’ Mila geeft me 50 cent en loopt tevreden met haar wisselgeld naar de knutselkast. Freek en Douwe willen graag met de Kapla spelen en betalen mij ieder 20 cent. Mijn kassa rinkelt vrolijk, zo op de vroege ochtend.
Mijn duo en ik zijn een geldproject gestart, omdat we vinden dat kinderen veel te weinig met geld rekenen. Vaak weten ze niet eens hoe onze valuta eruitziet. Om over de waarde van het geld nog maar te zwijgen. Zelfs het bekende bordspel waar je straten in grote steden kunt kopen, heeft tegenwoordig een hip pinapparaat. Jammer.
Vandaar het geldproject. Met als doel geldbesef ontwikkelen en handig leren tellen. En dat betekent twee weken lang sparen, beleggen, investeren en uitgeven. Met kreten als ‘werken voor je geld’ en ‘voor niks gaat de zon op’ verandert onze klas de eerste dag al in een soort mini-Wall Street waar de plastic euromunten je om de oren vliegen.
Alle leerlingen hebben een startbedrag gekregen en het is de bedoeling dat ze aan het eind van het project niet blut zijn en hopelijk hun doekoe hebben verdubbeld.
Mijn geweldige retro-voetbalkantinebord doet dienst als prijslijst waar we allerlei leuke activiteiten op hebben gepind die geld kosten. Zo kun je verven met super-speciale 3D-verf voor 91 cent, basketballen voor 88 cent en glitterstempelen voor slechts 63 cent. Voor de toilet-veelplegers rekenen we 2 cent per extra wc-bezoek. Opmerkelijk is dat zij opeens niet meer zo vaak hoeven als voorheen. Een aantal activiteiten is en blijft gratis: zo zie ik een handjevol kinderen opeens extra veel stillezen en dus geld besparen. Slim!
Natuurlijk kun je ook geld verdienen: een extra klusje voor de juf levert je al gauw 10 cent op. En als je twee dagen lang je potlood en gum niet kwijtraakt, krijg je maar liefst 35 cent. Het groepje dat aan het eind van de dag de meeste bloemen – ons beloningssysteem – heeft, verblijden we met een dikke bonus. Gewoon handje contantje. De kinderen vinden dit ‘geldspel’ werkelijk fantastisch! De betrokkenheid is hoog en mijn duo en ik moeten hartelijk lachen om de financiële inzichten van onze ‘big spenders’ en onze ‘Dolfje Geldwolfjes’. Eén ding is zeker: er wordt op alle geldfronten hard gewerkt in groep 3a.
‘Kijk eens, juf! We hebben een tekening voor je.’ Anna en Michelle overhandigen me een prachtig kunstwerk – vol roze en glitters uiteraard – en kijken me stralend aan. ‘Dank je wel, meiden. Ik zal ‘m daar ophangen,’ zeg ik terwijl ik naar het prikbord wijs. ‘Mooi, dat is dan 20 cent.’ Ik kijk het tweetal verbaasd aan. Anna houdt parmantig haar handje op. ‘Betalen juf, want voor niks gaat de zon op.’