Onderwijs van Morgen

Thema

Basisvaardigheden vo

Een tiener leest met een glimlach buiten een boek
Posters boekentips

Stimuleer lezen binnen alle vakken

Leesvaardigheid is een van de belangrijkste basisvaardigheden. Stimuleer lezen daarom binnen alle vakken op school.  

Bekijk hier vast alle boekentips per vak en bestel binnenkort via de Malmberg webshop gratis inspirerende posters met boekentips, speciaal ontworpen om leerlingen te laten lezen bij elk vak. De boekentips sluiten aan bij de thema’s in de methodes van Malmberg.

Alles over Basisvaardigheden in het voortgezet onderwijs

Omslagen boekentips Nederlands maart

Boekentips Nederlands: verandering

De boekentips van deze maand draaien om personages die geconfronteerd worden met grote veranderingen in hun leven. Drie verhalen vol avontuur en ontroering.

Bekijk
Boekentips Engels voor Wereld Poëzie Dag

Boekentips Engels: Wereld Poëzie Dag

Op vrijdag 21 maart is het Wereld Poëzie Dag. De creativiteit en het spel met woorden in deze tips zullen jongeren zeker herkennen en kunnen waarderen.

Bekijk
Omslagen boekentips Nederlands februari

Boekentips Nederlands februari

Van een betoverende graphic novel tot een meeslepende roman over schaken en een herkenbaar coming-of-age verhaal: er zit voor iedereen iets bij!

Bekijk
Omslagen boekentips Engels februari

Boekentips Engels: liefde

Kom in de stemming en stimuleer je leerlingen om heerlijk op de bank te kruipen met deze boekentips voor Valentijnsdag.

Bekijk
Glazen koets

Onderwijsnieuws: Prinsjesdag 2024

Prinsjesdag 2024: Kabinet-Schoof zet in op basisvaardigheden onderwijs, maar kondigt ook forse bezuinigingen aan. Wat betekent dit voor scholen?

Bekijk
training leesplezier

Aan de slag met leesbevordering!

Lees meer over het belang van leesbevordering en leesplezier, inclusief twee tips waarmee je direct in de les aan de slag kunt!

Bekijk

Respectvol omgaan met seksuele diversiteit: tips en lesmateriaal

Iedere klas is divers en alle leerlingen zijn anders. Verschillen op het gebied van seksualiteit en gender zijn belangrijk om in de klas te bespreken. Dat is niet altijd makkelijk. Hoe leer je leerlingen respectvol om te gaan met seksuele diversiteit? Het is een van de kerndoelen voor zowel primair als voortgezet onderwijs: leerlingen leren […]

Bekijk

Digitale geletterdheid naast taal en rekenen

Het nieuwe kabinet moet de komende jaren veel meer aandacht gaan besteden aan het stimuleren van de digitale geletterdheid van de jeugd. Dat is de belangrijkste boodschap die de branchevereniging NLdigital meegaf in een gesprek met kabinetsformateur Hamer. NLdigital vindt dat digitale geletterdheid net zo belangrijk is als de vakken taal en rekenen. De invoer […]

Bekijk

8,5 miljard: naar achterstanden of basisvaardigheden?

Het Nederlandse onderwijs is er het afgelopen jaar niet beter op geworden, aldus het jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs. Te veel leerlingen verlaten de basisschool terwijl ze de basisvaardigheden rekenen, lezen en schrijven nog niet beheersen. De coronacrisis heeft deze problemen vergroot. Daarom roept de Onderwijsinspectie scholen op om de 8,5 miljard van […]

Bekijk

Lees-taalonderwijs: hoe leer je leerlingen kritisch lezen en denken?

We weten al enige tijd dat het niet goed gaat met het tekstbegrip van de Nederlandse middelbare scholier. Begin dit jaar verscheen er een artikel in het Magazine ‘Levende Talen’ waarin het leesonderwijs in Nederland werd bekritiseerd en geanalyseerd. Eén waarschijnlijke verklaring is dat het Nederlandse leesonderwijs in het voortgezet onderwijs, vanuit wetenschappelijk oogpunt, nogal […]

Bekijk
jongeren op het schoolplein

‘We leren leerlingen de kunst van het samenleven’

Op het Metis Montessori Lyceum loopt het vak Wereldburgerschap als een rode draad door de schoolcarrière van alle leerlingen heen. Leerlingen verbreden zo hun horizon en leren de kunst van het samenleven. Dit artikel is eerder verschenen op voortgezetleren.nl. Voortgezet leren is een campagne van de VO-raad. Vraag aan een willekeurige leerling van het Metis […]

Bekijk

Bezit en gebruik van devices in de klas: de feiten

Digitalisering is nog steeds een belangrijk onderwerp in het onderwijs. Maar hoe zit het met het daadwerkelijke bezit en gebruik van devices in de klas? Daaraan besteden we aandacht in dit artikel. Je leest over de actuele stand van zaken omtrent devices in de klas. Wie is bijvoorbeeld eigenaar? En welke rol speelt de leraar […]

Bekijk

Taal- en rekenprestaties verbeteren: referentieniveaus

Sinds de invoering in 2010 vormen de Referentieniveaus voor taal en rekenen het Referentiekader voor het po, so, vo en mbo. Ze zijn bedoeld om taal- en rekenprestaties te verbeteren en te zorgen voor een soepele aansluiting tussen de opleidingen. Welke rol kunnen deze Referentieniveaus spelen in jouw eigen onderwijspraktijk? Daarover lees je meer in […]

Bekijk

Laatste onderwijsnieuws