Home » Vriendschapsverhalen schrijven met Jozua Douglas

Vriendschapsverhalen schrijven met Jozua Douglas

Elke schrijver schrijft boeken op zijn eigen, unieke manier. De spannende en grappige verhalen van Jozua Douglas, auteur van het kinderboekenweekgeschenk De eilandenruzie, ontstaan in een kistje. Volg zijn stappenplan en schrijftips met de groep en bedenk samen de mooiste verhalen.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van september 2018 en is geschreven door Dientje Goebert-Sanders. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10 keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit de nieuwste editie! Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.

De verhalen van Jozua Douglas belanden niet meteen op papier, maar eerst op losse kaarten. Op deze kaarten schrijft hij de scènes van de hoofdstukken, waarna hij alle kaarten in een kistje doet en vervolgens pas bepaalt welk hoofdstuk waar komt, of er nog iets ontbreekt en of er iets weg kan. Jozua’s stappenplan is in combinatie met zijn schrijftips toepasbaar in boven- en onderbouw.

Stap 1: Verhalenkistje

Laat de kinderen hun eigen verhalenkist maken van bijvoorbeeld een theedoosje. Maak ten minste tien kaartjes per kind, waarop ze in de volgende stappen hun verhaal vormgeven in steekwoorden.

Stap 2: (onmogelijke) vriendschap

Het thema van de Kinderboekenweek 2018 is (onmogelijke) vriendschap. Dit is ook de insteek van het verhaal van de leerlingen. Je kunt ze op weg helpen met een voorzichtige start van het verhaal, waarin ze zelf de hoofdrol spelen.

Stap 3: Gekke weetjes

Wie de boeken van Jozua Douglas heeft gelezen, weet dat de schrijver van bizarre weetjes houdt. Een goed voorbeeld is het verhaal over Mike, de kip zonder kop. Ooit las Jozua een bericht over deze kip, die een circusattractie werd en jarenlang leefde zonder hoofd. Hij gaf Mike een plek in zijn boek De Vreselijke Tweeling. Verzamel gekke weetjes en bespreek met de kinderen hoe zulke elementen een plek kunnen krijgen in hun verhaal.

Stap 4: Hoofdstukken

Op de tien kaarten uit het verhalenkistje schrijven de kinderen in steekwoorden hun ideeën voor de hoofdstukken. Dit hoeft niet in chronologische volgorde.

Stap 5: Naar de uitgever

De kinderen spelen elkaars schrijver en uitgever. De schrijver legt eerst kort aan de uitgever uit waar zijn of haar verhaal over gaat. De uitgever geeft tips over de inhoud en de opbouw: de titel, het begin, midden en einde en de volgorde van de hoofdstukken.

Stap 6: Schrijven

Neem de schrijftips van Jozua Douglas door met de groep. Breng de tip over details in de praktijk door de kinderen een omgeving (bijvoorbeeld het schoolplein) in zich te laten opnemen door te luisteren, te kijken, te voelen, te horen en te ruiken. Verzamel daarna in een woordweb al hun ervaringen en laat ze soortgelijke details toepassen in hun verhaal.

Stap 7: Puntjes op de i

Het verhaal moet nog naar de redacteur. Die leest het verhaal en controleert de spelling en leestekens. Wijs drie of vier kinderen aan als redacteur. Na correctie kunnen de kinderen het definitieve verhaal uitwerken.

Stap 8: Illustreren

Bij een verhaal horen illustraties. Elly Hees is de vaste illustratrice van de Costa Banana-boeken van Jozua Douglas. Laat enkele illustraties van haar zien en vraag de kinderen te benoemen wat ze zien en welk gevoel de tekeningen oproepen. De kinderen illustreren hierna hun eigen verhaal op de Elly Hees-manier.

Stap 9: Grote finale

De verhalen komen pas werkelijk tot hun recht in een echt, tastbaar boek. Dit kan op drie manieren: in een snelhechter, met de gratis app Book Creator of met een fotoboek via een webwinkel. Meer lezen of benieuwd naar de schrijftips van Jozua Douglas? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Welke gekke weetjes zou jij gebruiken om de kinderen te inspireren tot schrijven? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.