Home » VTV-Reeks (11): met Chomsky op de koffie!

VTV-Reeks (11): met Chomsky op de koffie!

Dit filmpje is een introductie tot de Universele Grammatica (UG) en duurt ongeveer 9 minuten. Het is een handige inleiding voor diegenen die onvoldoende op de hoogte zijn van de theorie van UG.
Darwin zei het al: ”Taal is geen instinct, omdat taal moet worden aangeleerd”.


In
VTV 10 zagen we dat de tijd van leren van de moedertaal beperkt is tot een kritische periode (tot 6 jaar) plus een gevoelige periode (tot de puberteit).


Esther, die in Londen is geboren, leert Engels. Gianni, die opgroeit in Milaan, leert Italiaans. Welke taal kinderen leren, hangt af van de omgeving waarin zij toevallig opgroeien en niet van hun genetische make-up. De genetische make-up van een dochter van Nederlands-Britse ouders biedt geen voordelen bij het verwerven van de Nederlandse of Engelse taal vergeleken bij een kind van bijvoorbeeld Koreaanse ouders, die bij de geboorte wordt geadopteerd door deze Nederlands-Britse ouders.


Dus… als de UG in de genetische code van ieder mensenkind zit, zoals taalkundigen beweren, dan zit deze niet in de klanken, woorden, grammatica of enig ander kenmerk van een specifieke taal. Het bijvoeglijk naamwoord “universeel” in UG moet daarom letterlijk worden genomen. Want het betekent dat hoezeer talen onderling ook lijken te verschillen, ze in wezen allemaal hetzelfde zijn. ”Het zijn alleen maar variaties op hetzelfde thema”, zegt Charles Yang dan ook in zijn boek “
The infinite Gift”.

Noam Chomsky, was de eerste taalwetenschapper die de complexiteit van de UG blootlegde en die mede daarom aan de basis staat van de hedendaagse taalwetenschap. In de jaren vijftig van de vorige eeuw werd de linguïstiek gedomineerd door het behaviorisme. John Watson en B.F. Skinner gaven bekendheid aan deze wetenschappelijke benadering. Meer over deze benadering van de menselijke geest vindt u in een vorig artikel.
Docenten en leerlingen van onze scholen uit de jaren 1960 – 1975 zullen zich ongetwijfeld nog de “drills” en “excercises structureaux” herinneren.

 

Ik vat de uitleg van UG uit het filmpje nog even voor u samen:
De PRINCIPES behelzen onder meer dat alle talen klinkers en medeklinkers hebben, intonaties, werkwoorden en zelfstandige naamwoorden en dat ze kunnen schuiven met de volgorde van woorden.De variaties worden PARAMETERS genoemd. Ze kunnen worden vergeleken met schakelaars die radicale veranderingen brengen in het NET van de taal.

Verder vond ik een leuk filmpje over het aanleren van jeugdtaal. Hier kunt u zien hoe de beide taalleerders dankzij de UG gemakkelijk dit nieuwe taaltje hebben geleerd, ondanks het feit dat zij hun kritische en gevoelige periode al lang achter zich hebben liggen. Drink met Chomsky een kopje koffie met de beide dames!


1   Wat betekent de theorie van de UG voor uw opvattingen over de didactiek van het onderwijs in de vreemde talen?
Graag uw reactie!


2   Geef commentaar op de stelling dat het aanleren van de moedertaal het afleren van alle andere talen is.

Graag uw reactie!

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.