In VTV 16 zijn we nog even helemaal terug gegaan naar het kind. We hebben kunnen zien met welk speels gemak vierjarigen een nieuwe taal oppakken. Helaas doen onze vo-leerlingen en wijzelf hen dit niet na. Het is duidelijk dat we te maken hebben met een snel afnemend leervermogen waar het vreemde talen betreft.
Dit snel afnemend leervermogen willen wij, docenten, compenseren met een slimme, goed doordachte didactiek. Hier hebben we in de voorafgaande afleveringen hard aan gewerkt. Nu, 16 artikelen verder, zijn we erin geslaagd een definitief model voor de didactiek van het vreemdetalenonderwijs te formuleren dat er mag zijn. U vindt dit model in voorlopige vorm al in VTV 15.
Voor de officiële zegen over dit model zijn we op bezoek gegaan bij Prof. dr. Gerard Westhoff, een internationaal erkende topwetenschapper op het terrein van de didactiek van de moderne vreemde talen. Deze vond de combinatie van de Vijf van Westhoff (VTV 14) en de Zeven van Witteman een prima vondst. De kracht, vond hij, lag in de complementariteit. De Schijf van Vijf geeft het wezen van de taaldidactiek weer, de Zevensprong zorgt voor de inbedding van de schijf in een algemeen didactisch lesmodel. De combinatie van de Vijf van Westhoff en de Zeven van Witteman was al goed te zien in de Franse les van Nadine Mies van het Pius X College in Bladel (VTV 14).
Na deze professorale goedkeuring laten wij het adjectief ‘tentatief’ dus vallen en presenteren wij met gepaste trots ons model (zie afbeelding rechts). We denken dat u wel zult instemmen met dit model, maar we vernemen natuurlijk graag wat u ervan vindt. We zullen ook blijven ingaan op vragen die u bij de VTV-reeks wilt stellen.
Rest ons u, de duizenden lezers en de tientallen respondenten te danken voor uw grote belangstelling. Gelukkig zijn we niet weg. De artikelen blijven op de site staan om nog eens na te slaan en er met uw collega’s over te praten. We hopen dat ze ook in de toekomst blijven bijdragen aan de didactiek van ons vreemdetalenonderwijs.
Corinne Nederlof en Henk Witteman