Nu het examentijd is in het voortgezet onderwijs en iedereen het druk heeft met de dagelijkse beslommeringen, is het wellicht een goed idee om even een interessant zijpaadje in te slaan: leerstijlen in relatie tot de didactiek van het vreemdetaalonderwijs.
Ons einddoel blijft natuurlijk samen met de bezoekers van deze site een tentatief model te ontwikkelen voor de didactiek van het vreemdetalenonderwijs. We hebben echter nog een afstand te gaan. Inmiddels zijn we niet meer alleen. Wij worden gevolgd op onze weg door collega’s en andere belangstellenden. Aan de berichten die zij plaatsen, zien wij dat vogels van diverse pluimage ons nauwlettend volgen. Qua didactiek kunnen we de uitersten typeren als “rekkelijken” en “verkrampten”. De “rekkelijken” staan een uiterst losse didactiek voor. Een “happy go round”-groep die zich gelukkig voelt in een didactische omgeving die georganiseerd is als een flipperkast. Aan het andere eind van het continuüm zijn daar de grammatici, die het vreemdetalenonderwijs (VTO) structureel en analytisch, willen organiseren. Om wat eenheid te scheppen in de groep heb ik nu een artikel ingelast over leerstijlen in relatie tot de didactiek van het VTO.
Ik kwam op dit idee toen ik twee collega’s Lieneke Havermans en Ronny Huisintveld (fictieve namen) met elkaar hoorde praten. Wat mij opviel was dat Lieneke haar opvattingen over wat zij zoal meemaakte op school, in de klas en in haar leven uitvoerig en sequentieel te berde bracht. Ronny reageerde wat ongeduldig, onderbrak haar steeds als hij vond dat haar verhalen te lang duurden. Hij nam haar woorden eigenlijk voortdurend over, hetgeen tot grote irritatie bij Lieneke leidde. Zij vond dat hij haar niet liet uitpraten. Ronny vond Lieneke daarentegen te langdradig.
De oplettende lezer heeft mogelijk al door waar het hier om gaat. Lieneke Havermans is een linkerhersenhelft denker, terwijl Ronny Huisintveld vooral een rechterhersenhelft denker is. We schreven al eerder over het verschil tussen links en rechts.
1 Welke leerlingen zijn vooral gebaat bij gedetailleerde leeromgevingen ondersteund door aandacht voor de grammatica en waarom?
Graag uw reactie.
2 Welke leerlingen zijn vooral gebaat bij het uitstellen van de grammatica en actieve toepassing van de doeltaal in de klas en waarom?
Graag uw reactie.
3 Ziet u een relatie tussen dit artikel en het toch wel wat hilarische YouTube filmpje, zo ja, welke?
Graag uw reactie.
Ik wil nog één artikel wijden aan dit onderwerp, alvorens we de hoofdweg weer opgaan die leidt naar ons doel.