Steenrijk worden en een miljoenenpubliek bereiken met dansfilmpjes, fitnessfoto’s of unboxings: grote social media influencers lijken het helemaal voor elkaar te hebben. Zíj weten pas in de hoofden van jongeren te kruipen. Maar de échte influencers die ertoe doen, dat zijn toch echt leraren, blijkt uit onderzoek. Dit is waarom.
Leraren hebben een veel grotere positieve invloed op mensen dan beroemdheden en social media influencers, blijkt uit een Brits onderzoek. Opvallend detail is dat de deelnemers aan datzelfde onderzoek van tevoren dachten dat juist celebrities de meeste indruk maakten op het publiek. Niks is minder waar: de échte influencers zijn dus leraren. Dit zijn volgens ons vijf redenen waarom dat helemaal terecht is.
De invloed van leraren reikt veel verder dan de leerlingen in hun klas
Gemiddeld bereiken leraren zo’n 3.000 leerlingen in hun carrière, en dat zijn niet alleen die van zichzelf. De Amerikaanse econoom Isaac Opper schreef er een uitgebreid artikel over in een wetenschappelijk tijdschrift en concludeerde: de positieve invloed van een leraar is als een olievlek, die reikt tot ver buiten de muren van hun eigen klas. Hij onderzocht dat aan de hand van een experiment, waarbij hij gegevens van 585.000 scholieren onderzocht. Op middelbare scholen komen leerlingen van verschillende basisscholen samen in één klas. De leerlingen die een goede leraar hadden op de basisschool, trokken hun klasgenoten op de middelbare school omhoog. Deze indirecte invloed van een leraar op leerlingen die zij nog nooit eerder ontmoetten, heet ook wel een ‘spillover effect’, oftewel een overloopeffect.
Leraren zijn ook een soort beroemdheden
Als je denkt dat je niet ‘beroemd’ bent als leraar, dan heb je het mis. Als rolmodel en mentor blijf je wel degelijk hangen bij je leerlingen: 52 procent van de deelnemers uit voornoemd onderzoek herinnert zich de naam van hun favoriete leraar. 88 procent denkt dat leraren grote invloed hebben op onze levens. Volgens onderwijswebsite Edutopia zijn er een paar eigenschappen die een leraar onvergetelijk maken. Zij vroegen 700 lezers naar hun mening. Leerlingen een veilig gevoel kunnen geven, is bijvoorbeeld een eigenschap die indruk maakt. Of een aanstekelijke passie hebben. Maar ook geduld, op je strepen staan en het geloven in leerlingen maken je tot een impactvolle leraar.
Leraren creëren content waar je echt wat aan hebt
Wanneer uitgeverijen onderwijsmethodes ontwikkelen, doen ze dat in samenwerking met leraren. Op die manier wordt het onderwijs voor en (deels) door leraren gecreëerd. Daarnaast zitten natuurlijk ook leraren op social media. Onder de grootste onderwijsinfluencers in Nederland zie je verschillende stromingen. Je hebt de ‘entertainers’, die herkenbare en komische filmpjes uit de dagelijkse praktijk op TikTok en Instagram plaatsen, zoals Meester Jesper en Juf Sanne, en docent Nederlands Willemijn Brenk. Maar er zijn ook leraren die zelf lespakketten, workshops en lesmateriaal ontwikkelen, zoals Meester Sander en Juf Maike. Dan zijn er nog de onderwijsmensen die zich onder meer via social media kritisch mengen in het onderwijsdebat, zoals de scherpzinnige Twitteraars Paula van Manen, auteur en onderwijskundige, en Ton van Haperen, docent economie en schrijver. Één ding hebben ze allemaal gemeen: ze gebruiken hun platformen om te inspireren en het onderwijs te verbeteren.
Kinderen willen jou worden als ze later groot zijn
Veel kinderen weten nog niet wat ze willen worden, maar als ze al wél een droombaan voor ogen hebben, dan staat juf op één bij meisjes. Jongens dromen voornamelijk van een profvoetbalcarrière, maar hé, niet geschoten is altijd mis.