Docenten krijgen talloze onderzoeken, congressen en boeken over nieuwe media aangereikt. Zij zijn tenslotte toch diegenen die de jongeren moeten leren om met nieuwe media om te gaan. Maar wordt dit mediakanaal wel als nieuw ervaren onder de jongeren? Is het niet de verantwoordelijkheid van de docenten om jongeren meer te motiveren en te stimuleren om dit mediakanaal op een creatieve en educatieve manier te gebruiken?
Uit onderzoek van Digivaardig & Digibewust en Stichting Mijn Kind Online blijkt dat 78% van de jongeren internet gebruikt bij het maken van hun huiswerk. Jongeren maken niet alleen steeds meer gebruik van internet, ze worden ook steeds handiger in het vinden van informatie op het web. Dit betekent dat jongeren al heel goed weten hoe ze met nieuwe media om moeten gaan. Ze worden echter nog niet zodanig gestimuleerd door docenten om dit ook daadwerkelijk toe te passen in de klas. Meer over dit onderzoek vindt u hier.
Nieuwe media zijn niet nieuw
Ook Midas Kwant, een 14-jarige gymnasiumstudent en oprichter van Kwant Developing, bevestigt dat jongeren al bekend zijn met nieuwe media. Midas was aanwezig op het Adcongres tijdens het ‘De 24 uur van de reclame’-event. Het thema van dit event was: ‘I like ideas’. Verschillende professionals gaven lezingen vanuit diverse vakgebieden over hun perspectief op reclame/communicatie. Dit leidde tot een discussie over nieuwe media, waarbij Midas Kwant één van de panelleden was. ‘De media die wij nu gebruiken zijn niet nieuw. Ik ben nog aan het wachten op de nieuwe media’’, aldus Midas.
Verschil docent en leerling
Jongeren laten zien dat de nieuwe media die tot nu toe worden geserveerd, niet nieuw voor hen zijn. Jongeren hebben de gewoonte om nieuwe media te gebruiken voor dagelijkse bezigheden. Voor u als docent is het omgaan met digitale en sociale media relatief nieuw; het is al een ontdekking op zich. Jongeren zien “nieuwe media” daarentegen als een toegangspoort om te gaan ontdekken. Professor David Nicholas van het University College in Londen heeft ontdekt dat jongeren de online informatie sneller tot zich nemen dan oudere generaties. Uit zijn onderzoek blijkt dat de meeste 12- tot 18-jarigen hun vragen beantwoorden, voordat de helft van de beschikbare informatie bekeken is. Deze jongeren bestuderen de informatie zes keer zo kort als hun ouders.
Andere benaming voor nieuwe media
Het zal een terugkerend thema worden, waarbij langzaam maar zeker het woord “nieuwe media” vervangen zal worden door een ander woord. Want nieuw is dan niet meer nieuw. “Nieuwe media” zal nooit in het woordenboek terecht komen, omdat niet iedereen zich hierin kan vinden. Zeker Midas niet.
Houd Midas in ieder geval in de gaten. Dat kan weleens een grote worden. Hij weet in ieder geval hoe hij moet twitteren, met zijn 11.132 tweets. Check out zijn account: http://twitter.com/#!/Midaskwant.