Op de Frankfurter Buchmesse (6 – 10 oktober j.l.) zijn traditioneel alle grote educatieve uitgeverijen aanwezig die de laatste ontwikkelingen en nieuwste uitgaven presenteren. Wat me dit jaar opviel, is dat lesmethoden van bijvoorbeeld Duitse uitgevers nauwelijks digitale componenten bevatten. Datzelfde geldt voor Engelse en Amerikaanse uitgeverijen.
De enige substantiële digitale content wordt aangeboden door softwarebedrijven, waarbij Young Digital Planet uit Polen verreweg het meeste materiaal aanbiedt. Dat is overigens de partij waarmee Malmberg samenwerkt voor ontwikkeling van haar computerlessen.
Nederland loopt voorop
De overheid stelt regelmatig dat het Nederlandse onderwijs achterblijft voor wat integratie van ict betreft. Een bezoek aan de Buchmesse toont aan dat Nederland juist voorop loopt ten opzichte van het buitenland. Dus blijkbaar is er iets anders aan de hand in onderwijsland. Aan de kinderen zal het niet liggen. Over enkele jaren zal een aanzienlijk deel van de leerlingen over een iPad-achtig medium beschikken.
En toch geen behoefte aan ict?
Onlangs hebben we het concept van een nieuwe scheikundemethode voor de tweede fase onderzocht. Een van de vragen aan het docentenpanel was of men behoefte had aan een volledig digitale lesmethode, waarbij zaken als video, animaties, et cetera geïntegreerd zijn. Deze digitale lesmethode zou goedkoper worden dan de methode op papier. Tot mijn verbazing reageerde de groep docenten dat men daar geen behoefte aan had. De belangrijkste reden was dat men de leerlingen dan niet meer onder controle kan houden (‘waarschijnlijk zijn ze dan met iets heel anders bezig dan met mijn vak’). Daarnaast richt men zich op de achterblijvers: als niet iedere leerling in de klas zo’n apparaat heeft, is een dergelijke methode ongewenst. Op een of andere manier weten docenten niet goed hoe ze ict in de klas kunnen inzetten (organisatie), terwijl ze bepaalde voordelen van digitaal materiaal wel degelijk onderkennen.
iPad in de klas de toekomst?
Wat is uw mening? Heeft de iPad in de klas de toekomst? Hoe zou verdere integratie van ict wel kans van slagen hebben?
Eugène Wijnhoven, uitgever bij Uitgeverij Malmberg