Advertorial door: Margreet van der Laan, directeur It Tredde Sté
Als onderwijsprofessionals weten we dat leerlingen en studenten zich beter ontwikkelen als ze lekker in hun vel zitten en prettig met elkaar omgaan. Ook zaken als gezond eten, bewegen en sporten, op een gezonde manier met sociale media omgaan en goed slapen dragen bij aan hun ontwikkeling. Maar hoe pak je dat allemaal goed aan op jouw school? Hoe voorkom je dat je het ene schooljaar iets opbouwt, waar je het volgende schooljaar niks meer mee doet? Hoe zorg je voor blijvend effect? De Gezonde School-aanpak geeft ons op basisschool It Tredde Sté richting en houvast.
Of iets op de lange duur draagvlak heeft, was ook voor onze school allesbepalend. Met de Gezonde School-aanpak zijn de wensen en behoeften van de school leidend; je bekijkt wat er nodig is en dat versterk je. Een thema moet al belangrijk zijn op school én er moet draagvlak voor zijn binnen het team. Daarom zijn wij gestart met het thema Welbevinden. Ik ben daar ook uitgesproken in: wil je je als Gezonde School profileren, moet je hoe dan ook het themacertificaat Welbevinden hebben. In mijn optiek kun je pas werken aan andere gezondheidsthema’s als je leerlingen zich goed voelen.
En het behalen van dat eerste themacertificaat was niet zo ingewikkeld. Als je het als school al belangrijk vindt dat leerlingen zich veilig en prettig voelen, is dat certificaat zo behaald! Met adviezen van de Gezonde School-adviseur van de GGD hebben we van losse activiteiten een samenhangend plan gemaakt.
De intrinsieke motivatie is essentieel. Zo zijn wij ook met het thema Gezonde Relaties & Seksualiteit aan de slag gegaan; iedereen zag het belang hiervan. Het kan nog steeds spannend zijn om het onderwerp seks nog concreter handen en voeten te geven. Maar de lessen – Kriebels in je buik – waren zo goed opgebouwd en maakten het makkelijker.
Inmiddels hebben het thema Bewegen en sport opgepakt en hier ook het certificaat voor behaald. Eerst was het onmogelijk om naschoolse sportactiviteiten te organiseren, maar samen met onze buurschool en de organisaties van de kinderopvang lukte dat wel. Dit schooljaar zijn we bezig met de thema’s Milieu en natuur en Voeding. Het werkt prettig om deze onderwerpen via de Gezonde School-aanpak vorm te geven, waarbij de eigenheid van de school natuurlijk voorop blijft staan.
Hoewel ikzelf welbevinden cruciaal vind als eerste stap, is voor jouw school misschien toch het werken aan een ander thema harder nodig of wenselijker. Ook jouw school heeft vast al aandacht voor de mentale en fysieke gezondheid van leerlingen of studenten. Geef je meer buitenles of werk je met bewegend leren. Maar stel je eens voor wat je echt kan bereiken als je nog een stapje verder gaat. Met een integrale gezondheidsaanpak die terugkomt in het beleid, op het schoolterrein, in de lesstof en in schoolactiviteiten. Een échte gezonde school. Als groeiplaats voor een fitte en gezonde samenleving. Hoe mooi is dat?!
Maak ook op jouw school een gezonde leefstijl vanzelfsprekend! Hoe? Kijk op www.gezondeschool.nl/aanpakken-maar