Welkom terug bij Malmberg!
De Minister Marga Klompéschool in Rotterdam ging op zoek naar een passende rekenmethode en kwam weer terug bij Malmberg. Dat wordt natuurlijk gevierd met een lekker stuk taart!
Je hoort het vaak en misschien merk je het ook in je eigen klas: het taal- en rekenniveau gaat bij veel kinderen achteruit. Steeds minder scholieren halen het beoogde niveau. Hoe zorg je ervoor dat het niveau weer omhoog gaat én dat je een hoge leskwaliteit biedt? Rekencoördinator Jelle Noorlander van de Minister Marga Klompéschool in Rotterdam vertelt over zijn zoektocht naar een passende rekenmethode.
Het rekenniveau weer omhoog met Pluspunt
De Minister Marga Klompéschool werkte de afgelopen jaren met Snappet. Recent besloot het team om de overstap te maken naar de methode Pluspunt van Malmberg. ‘In onze zoektocht naar de juiste rekenmethode kwamen wij erachter dat de scores van de kinderen echt te laag waren. Dat past niet bij het beeld wat wij van de school hadden, dus zijn we op zoek gegaan naar de juiste methode.’
Waarom heeft de school dan voor Pluspunt gekozen? ‘Pluspunt is erg overzichtelijk. Voor leraren staat duidelijk omschreven hoe de lessen gegeven worden. Dit gaat ook volgens het rekenbeleid van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hoe duidelijker de lesbeschrijvingen voor de leraar zijn, hoe beter je als leraar de methode kunt naleven en kwaliteit waarborgen.’
Van Snappet weer terug naar Malmberg
Jelle vertelt dat de leerlingen op zijn school op niveau 1F goed scoren. Maar niveau 1S heeft verbeteringen nodig. De methode van Malmberg is meer toegespitst op uitdaging. Daarom denkt Jelle dat Pluspunt helpt om het 1S niveau te bereiken, zodat de school op alle vlakken beter scoort. ‘Daarnaast is het ook prettig om met een Rekenlab te kunnen werken, zodat kinderen leren in een ‘betekenisvolle context’.’
Een goede digitale leeromgeving is een groot gewin volgens Jelle. ‘Het is aan het team om de meest geschikte rekenmethode voor onze school te kiezen. Meerdere partijen hebben hun methodes aan ons gepresenteerd en we hebben natuurlijk uitvoerig overlegd met de directie, interne begeleiders en het team van docenten. Daarna zijn wij gaan proefdraaien met de verschillende methodes. Malmberg heeft flink gedigitaliseerd in de afgelopen jaren, waardoor er nu een fijne online leeromgeving is. Daarom hebben we voor Pluspunt gekozen. Ik hoop dat de leerlingen dit ook merken, als we de methode komend schooljaar gaan gebruiken.’
De verantwoordelijkheid van de leerkracht
Tot slot geeft Jelle mee dat je als leerkracht in de eerste plaats verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van het onderwijs. ‘Natuurlijk is het gebruiken van de juiste methode belangrijk, maar je hebt zelf de touwtjes in handen.’ Volgens hem staat de methode nooit voorop en is het aan de leraar om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.