Nog altijd worstelt het vmbo met een imagoprobleem. Dat vmbo-leerlingen volop baankansen met toekomstperspectief hebben, lijkt soms vergeten te worden. Een van de sectoren waar ze om nieuwe medewerkers staan te springen is bouw en infra. Hieronder lees je meer over deze sector zodat je je leerlingen hiermee kunt laten kennismaken.
‘Niet ieder kind wordt later arts of advocaat. Leer je kinderen dat het oké is om met je handen te werken en toffe dingen te bouwen’. Het bouwhekdoek met deze slogan ging viral op social media. De boodschap: ‘het is oké om met je handen te werken’, het is oké om een praktijkgerichte opleiding te volgen. Sterker nog: leerlingen met een praktijkgericht diploma op zak zijn hard nodig. Specifiek in de bouw en infra: tussen nu en 2030 moeten er een miljoen woningen worden gebouwd.
Praktijkgerichte scholing
Toch wordt praktijkgerichte scholing vaak nog gelijkgesteld met ‘lager opgeleid’ en het heersende beeld is ‘hoger opgeleid is beter’. De discussie, of ‘hoger’ en ‘lager’ opgeleid nou wel de goede termen zijn, is al langer gaande. Er gaan steeds meer stemmen op voor het alternatief: theoretisch en praktisch opgeleid. Maar ook dan moet praktisch opgeleid wel op waarde worden geschat. Want vmbo-leerlingen krijgen nog altijd de nodige vooroordelen voor hun kiezen. Het werk dat zij later gaan doen en hun rol in de maatschappij wordt vaak nog weggezet als ‘minder belangrijk’.
Tekorten in de bouw
Kijkend naar de bouw is het in één klap duidelijk dat de mbo-functies zeker niet ‘minder’ zijn. Architecten kunnen mooie plannen maken, maar als er niemand is die deze plannen uitvoert, dan komen er ondanks de grote woningnood geen nieuwe huizen. Wegen worden niet onderhouden en de verduurzaming van bestaande panden staat dan stil. Er is een groot tekort aan werknemers in de bouw en infra. Het spandoek is een actie van Bouwend Nederland en jegaathetmaken.nl: een initiatief van werkgevers en werknemers in de bouw en infra die jongeren willen stimuleren om voor een baan in deze sector te kiezen.
Bouw en infra
De mogelijkheden binnen het werkveld bouw en infra zijn eindeloos. Van vakman grond-, weg- en waterbouw, machinist hijswerk en bouwplaatsmedewerker restauratie tot BIM-modelleur of omgevingsmanager. Functies die niet altijd bekend zijn bij leerlingen. Het beeld dat je je leven lang timmerman of metselaar blijft, is achterhaald. Er zijn veel mogelijkheden om door te groeien of je te specialiseren en de baankansen liggen voor het oprapen. Ook voor technici is de bouw interessant: drones, 3D-printers, lasers, robots en boordcomputers. Allemaal innovatieve technieken die tegenwoordig onderdeel zijn van de bouw en infra.
Studiekeuze
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen gesprekken met hun docent over studiekeuze heel waardevol vinden. Neem als docent wel het voortouw, want zelf vragen vinden veel leerlingen lastig. Dit hoeft niet per se in een ‘officieel loopbaantraject’, juist informele gesprekken over de toekomst kunnen leerlingen al veel helpen. Bouw en infra is misschien niet voor iedere leerling interessant, maar door de hele breedte van de sector te laten zien, biedt je ze wel genoeg opties aan om een afgewogen keuze te maken. En vergeet de meiden niet, ook voor hen is er in de bouw een veelbelovende toekomst.
Maak kennis met de bouw
Je kunt jouw leerlingen kennis laten maken met de opties binnen bouw en infra. Op jegaathetmaken.nl vind je een digitale gastles bouw en infra voor vmbo-leerlingen. Ook vinden leerlingen hier het aanbod aan mogelijkheden voor een interessante toekomst in de bouw of infra. Bouwopleiders.nl helpt bij het vinden van de juiste opleiding. Of blader door de brochure toekomstmogelijkheden in de bouw en infra.
Kijktips
- Generatie vmbo waarin je zes vmbo-leerlingen volgt op school en op weg naar hun toekomst.
- Momenteel loopt het derde seizoen van Je gaat het maken, een reallifeprogramma over bouw en infra op rtl 4.
Hoe bespreek jij de toekomstplannen van je leerlingen? Zijn ze geïnteresseerd in bouw en infra of juist niet? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.