Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om eigenaar van hun leerproces te zijn? Welke rol speelt de docent? En hoe ziet dat er in de praktijk uit? Deze vragen staan centraal in de whitepaper De leerling als eigenaar van zijn leerproces: de achterliggende theorie van Leerling2020.
Om eigenaar te worden van zijn eigen leerproces, dient een leerling grofweg te beschikken over de volgende vaardigheden:
1. Hij moet regie kunnen nemen
Om zelfsturend te leren, moet je de regie kunnen nemen. Het is een van de belangrijkste vaardigheden om je eigen leerproces te sturen.
2. Hij moet samenwerkend kunnen leren
Er zijn verschillende belangrijke kenmerken voor samenwerkend leren. Onder meer of de leerling met anderen kan samenwerken om zo van hen te leren, of juist om hen te helpen bij hun leerproces.
3. Hij moet leerstrategieën kunnen toepassen
Een van de belangrijkste leerstrategieën is leerdoelen stellen. Kan de leerling dit? En kan hij een planning maken en de uitvoering daarvan nauwgezet volgen?
4. Hij moet kunnen reflecteren
En tot slot: in staat zijn om te reflecteren op je eigen gedrag. Ook dat is een onmisbare vaardigheid; het draagt bij aan het leren om te leren.
Download de whitepaper
In de whitepaper vind je naast uitgebreide informatie over alle vaardigheden ook extra achtergrondinformatie over het vergroten van eigenaarschap bij leerlingen. Je download de whitepaper via de website van Leerling2020. En ben je benieuwd hoe schoolleiders gebruikmaken van de whitepaper? Dat lees je hier.
Op welke vaardigheid focus jij je tijdens de les het meest? Of gaat het bij jou gelijk op? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.