Als het in het onderwijs gaat over de combinatie tussen online en offline, ligt de focus vaak op de leerling. Niet gek dus, dat er veel wordt gesproken over blended learning. Het begrip blended teaching kom je daarentegen nog niet vaak tegen. Met deze whitepaper brengen we daar verandering in, want: juist het perspectief van docenten is belangrijk. Zij zijn tenslotte degenen die blended learning mogelijk maken.
Als onderwijstechnologie wordt toepast op de juiste manier, kan het van grote meerwaarde zijn. Toch geven docenten in het voortgezet onderwijs aan het soms lastig te vinden om alle mogelijkheden van online tools te integreren in de les. Ook vinden veel docenten het lastig om een optimale balans te vinden tussen online en offline lesgeven. Het gevoel overheerst dat er gekozen moet worden tussen online of offline, terwijl dat in werkelijkheid veel genuanceerder ligt. De keuze voor online en offline is afhankelijk van heel wat factoren, die kunnen variëren van les tot les.
Tips en handvatten
Dat het niet zo zwart-wit is, maakt het er niet gemakkelijker op. Deze whitepaper geeft docenten in het voortgezet onderwijs tips en handvatten om blended teaching (meer) vorm te geven, zodat in iedere situatie een goede afweging en daarmee een bewuste keuze kan worden gemaakt voor online of offline leren.
Nationaal Taalcongres
Kom tijdens het Nationaal Taalcongres op 17 januari in het Beatrix Theater in Utrecht naar een inspirerende sessie over Blended Learning door Barend Last; docent, schrijver en onderwijsadviseur. Barend Last is een bevlogen spreker met specialismen als blended learning, kunstmatige intelligentie en onderwijsontwerp. In deze sessie beantwoord hij vragen als: Hoe geef je blended learning het beste vorm? En wat vraagt dit van jou als docent?