Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om eigenaar van hun leerproces te worden? Welke rol speelt de docent hierbij? En hoe ziet dat eruit in de praktijk? Een antwoord op deze vragen vind je in de whitepaper De leerling als eigenaar van het leerproces: de achterliggende theorie.
De interactieve whitepaper – je klikt gemakkelijk door naar andere interessante digitale bronnen – is tot stand gekomen als onderdeel van het leerlab Leerling eigenaar leerproces van Leerling 2020. Volgens de auteurs dien je te beschikken over vier vaardigheden om als leerling eigenaar te worden van je eigen leerproces: regie nemen, samenwerkend leren, leerstrategieën toepassen en reflecteren.
Per vaardigheid lees je welk gedrag de leerling zou moeten laten zien. Ook lees je wat je als docent kunt doen om bepaald gedrag bij leerlingen te stimuleren. Daarnaast wordt de achterliggende theorie kort uiteengezet, evenals enkele praktijkvoorbeelden. Zo kom je meteen te weten hoe de ontwikkeling en stimulering van een specifieke vaardigheid vormt krijgt in de dagelijkse lespraktijk.
Extra achtergrondinformatie
Voor docenten die meer over dit onderwerp willen weten, is in de whitepaper een beknopt overzicht opgenomen van de beschikbare (wetenschappelijke) achtergrondinformatie. Als docent kun je deze lijst gebruiken als leidraad in je eigen zoektocht naar verdieping. Je downloadt de whitepaper hier.
Verder lezen op OVM:
- Veilig overstappen met eigenaarschap
- De revolutie van gepersonaliseerd leren
- Leerlingparticipatie in de praktijk
Heb jij een prangende vraag met betrekking tot leerlingen en eigenaarschap van het leerproces? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.