De intrinsieke motivatie van leerlingen neemt significant toe bij gebruik van Score!.* Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat is verricht tijdens een pilot met het nieuwe, adaptieve leermiddel van Malmberg. De uitgeverij deelt de onderzoeksresultaten in de whitepaper ‘Motivatie & Maatwerk: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie’. De whitepaper is vanaf nu te downloaden op Onderwijs van Morgen.
Download hier Motivatie & Maatwerk: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie
Over Score!
Score! is een methodeonafhankelijke online tool om Engelse grammatica te leren en oefenen. De tool past zich automatisch en real-time aan, aan de prestaties van de leerling. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met het niveau, maar ook met de manier waarop een leerling het beste leert. Twee leerlingen die op hetzelfde niveau presteren, kunnen zo toch een heel ander leertraject doorlopen: de een krijgt tekstuele instructie terwijl de ander, voorafgaand aan dezelfde opdracht, wordt geïnstrueerd met behulp van audiovisuele content. Om het leerproces te personaliseren, is gebruikt gemaakt van de adaptieve leertechnologie van Knewton: wereldmarktleider op het gebied van adaptief en gepersonaliseerd leren.
Over de pilot
Om de effectiviteit van Score! op verschillende vlakken te meten, heeft Malmberg – in samenwerking met 20 scholen, bijna 50 docenten en ruim 1500 leerlingen – een pilot gedraaid van ruim drie maanden. In die periode is onder meer wetenschappelijk onderzoek verricht naar het effect van Score! op de motivatie van leerlingen (Thuis, 2015). Ook is na de pilot onderzoek gedaan naar de ervaringen van leerlingen en docenten. Deze inzichten komen samen in de whitepaper Motivatie & Maatwerk: de meerwaarde van adaptieve leertechnologie.
Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek blijkt dat het gevoel van verbondenheid, in dit onderzoek ‘intrinsieke motivatie’ genoemd, significant is verhoogd. Leerlingen voelen zich verbonden met de adaptieve tool. Ze vinden het vanuit zichzelf leuk om ermee te werken: zowel op school als thuis. Ook op het vlak van competentie en autonomie is verbetering zichtbaar, maar van significante verhoging is geen sprake. Download nu de whitepaper voor meer onderzoeksresultaten én recente inzichten over gepersonaliseerd onderwijs en adaptieve leertechnologie.
Meedenken?
Malmberg wil met docenten (in po, vo en mbo) in gesprek blijven over het thema adaptiviteit. Wilt u meedenken? Neem dan contact op met Hans Prins (hans.prins@malmberg.nl) en/of Silvia Beekmans (silvia.beekmans@malmberg.nl). Zij bespreken met u de mogelijkheden.
*Score! is de naam van het adaptieve leermiddel voor Engelse grammatica tijdens de pilot. Vanaf schooljaar 2016-2017 is de nieuwe adaptieve leerapplicatie verkrijgbaar onder een andere naam.