Het hele jaar door vieren kinderen in de klas hun verjaardag. Daar maak je natuurlijk iets bijzonders van, want hoe leuk is het als de jarige zich extra speciaal voelt? In dit artikel lees je hoe je verjaardagen nóg leuker maakt door aan te sluiten bij de voorkeuren van kinderen.
Waarschijnlijk heb je een bepaalde routine voor het vieren van verjaardagen: de naam van het kind staat op het digibord, de klasgenoten zingen luidkeels een verjaardagsliedje en de jarige mag uitdelen. Misschien mag de leerling ook wel de klassen rond. Maar vinden alle leerlingen dat eigenlijk wel leuk? Houdt iedereen ervan om de hele klas uit volle borst te horen zingen? Waarschijnlijk niet, want ieder kind heeft zo zijn eigen voorkeuren. Vaak hebben die te maken met de hoeveelheid zintuiglijke prikkels.
Zintuiglijke prikkels
Iedere leerling verwerkt zintuiglijke prikkels namelijk op zijn eigen manier. Sommige kinderen vinden het fijn om veel en sterke zintuigprikkels te ervaren; pas dan voelen ze zich prettig. Ze houden ervan om veel te bewegen, sterke smaken te proeven en het volume wat hoger te zetten. Anderen hebben snel last van zintuiglijke prikkels en genieten vooral wanneer prikkels in de omgeving niet zo sterk zijn. Ze komen immers toch wel binnen; ook als ze minder snel, sterk of luid zijn. Deze kinderen kun je onder- en overprikkeld noemen. Er zijn ook kinderen die neutraal reageren op zintuiglijke prikkels. Zij ervaren niet snel te veel of te weinig prikkels.
De prikkelfilter
De verschillen in voorkeuren worden bepaald door hoe de prikkelfilter in de hersenen werkt. Die filter bestaat uit neurologische centra, zoals de thalamus, die alle prikkels uit de zintuigen verwerken. Het bepaalt hoe zwak of sterk we dingen waarnemen. Daardoor hebben we bepaalde voorkeuren: de een vindt het fijn als er hard wordt gezongen, terwijl de ander zijn handen over zijn oren doet bij hetzelfde volume. Je werkelijkheid wordt dus bepaald door hoe sterk de prikkelfilter beelden, geluiden, geuren en andere zintuiglijke prikkels doorlaat naar je bewustzijn. Door rekening te houden met deze verschillen in prikkelverwerking, voelen kinderen zich beter, kunnen ze beter opletten in de klas en genieten ze meer op hun verjaardag.
Wie jarig is mag kiezen
Laat de jarige job daarom kiezen hoe zijn of haar speciale dag ingevuld wordt, passend bij zijn of haar wensen. Enkele voorbeelden:
- De jarige staat op de tafel en vertelt over zijn verjaardag.
- De jarige maakt een mooie tekening op het raam.
- De klasgenoten zingen het verjaardagsliedje zachtjes of fluisteren het.
- De jarige draagt de hele dag een verjaardagskroon en -ketting.
- De jarige laat de traktatie voor andere leerkrachten in de personeelskamer achter, met daarbij een mooie tekening.
Bedenk zo’n twintig activiteiten en laat het kind daaruit kiezen. Of gebruik de Wiebelen en friemelen Themakaarten met vele ideeën. Jij houdt daarbij de leiding: maak een selectie en vertel de jarige altijd uit hoeveel dingen er gekozen mag worden. Zo zorg je ervoor dat iedere verjaardagsactiviteit binnen jouw programma past.
Hoe maak jij verjaardagen speciaal? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.