Kunnen we leerlingen beter en efficiënter laten leren door ze serious games te laten spelen?
Een interessante vraag voor een potentieel levendige discussie. De belangrijkste argumenten leggen we vast op tafel.
Ja, laten we meer doen met serious games in de klas, want ze…
Nee, laten we nog maar even wachten met die games in de klas, want..
Ja, laten we meer doen met serious games in de klas, want ze…
1 laten leerlingen spelenderwijs leren, ofwel leren zonder dat het als leren voelt.
2 bieden de mogelijkheid lesstof te verwerken op het eigen level; ze brengen de leerling voortdurend in de zone van naaste ontwikkeling.
3 bieden leerlingen door de interactiviteit een meer directe ervaring van het onderwerp.
4 motiveren, onder andere door een competitie-element in te brengen en door aan te sluiten op vaardigheden die kinderen thuis opdoen met games.
5 kunnen zelfstandig of in teamverband gespeeld worden, waarbij de leraar op maat kan coachen;
6 vertellen beeldende verhalen, waarmee onderwerpen tot leven komen.
7 maken resultaten direct expliciet door te waarderen, belonen en ‘straffen’; directe feedback en continue assessment ondersteunen het leerproces.
8 spreken aan door een aantrekkelijke multimediale vormgeving.
9 brengen spanning en humor in het leerproces.
10 bieden een veilige context om dingen uit te proberen en fouten te maken.
Nee, laten we nog maar even wachten met die games in de klas, want…
1 het aanbod is nog beperkt en er is veel kaf tussen het koren.
2 ze zijn nog nauwelijks onderzocht op hun rendement en het effect op de ontwikkeling van kinderen.
3 ze sluiten niet bij de leerstijl van elke leerling aan, waardoor wellicht maar een klein deel van de leerlingen profiteert.
4 de ict-voorzieningen in de school zijn er nog niet klaar voor.
5 leraren hebben weinig ervaring met games en hebben nog nauwelijks zicht op hoe je je leerlingen er op een goede manier bij begeleidt.
6 invoeren van games kost tijd en geld en dat zijn allebei schaarse middelen op school.
7 leerlingen zitten al zoveel achter een beeldscherm, ook thuis.
8 je kunt de tijd beter besteden aan ervaringen in real life, zodat leerlingen de transfer van de leer- naar de echte omgeving gemakkelijker kunnen maken.
9 door hun opzet sluiten beschikbare games vaak slecht aan bij de doorgaande leerlijnen, methodes en eindtermen; dat maakt het moeilijk ze in te passen in het programma.
10 gametijd gaat ten koste van aandacht voor traditionele vaardigheden als lezen en schrijven, die toch al het zorgenkindje zijn van het onderwijs.
Gamen in de klas: to do or not to do?
Met alleen discussie zullen we die vraag niet beantwoord krijgen. Er is vooral ook behoefte aan onderzoek, gedegen opgezette experimenten (bijvoorbeeld met controlegroepen) en het delen van ervaringen. Laten we daarop inzetten, want serious games lijken al met al een serious mogelijkheid om het onderwijs van morgen mede vorm te geven.
Erno Mijland is met Herm Kisjes auteur van het boek ‘It’s all in the games. Gamen is geweldig | Gamen geeft problemen’. Mijland en Kisjes schrijven artikelen over het onderwerp en verzorgen trainingen, workshops en ouderavonden. In juni verschijnt hun nieuwe boek over gamen en autisme. Meer informatie: www.betergamen.nl.