Home » Wiskundig denken: de juiste vragen stellen

Wiskundig denken: de juiste vragen stellen

Een goede vraag zet leerlingen aan het denken. De ideale denkactiverende wiskundedocent geeft dan ook geen antwoorden, maar stelt vragen. Veel docenten ervaren dit als lastig. Want wat zijn dan precies goede vragen? En wanneer kun je die het beste stellen? Dit artikel biedt handvatten, tips en voorbeelden om daarmee aan de slag te gaan.

Onderstaande tips en voorbeelden zijn afkomstig uit de handreiking ‘Denkactiverende wiskundelessen’ (Universiteit Utrecht) en de lesbrief ‘Vragen stellen om het wiskundig denken te bevorderen’ (SLO).

  • Verzin tijdens het voorbereiden van de les al vragen waarmee leerlingen in de les uit de voeten kunnen. Ga daarbij na wat ze al weten en kunnen, waarmee ze vastlopen en hoe u ze daar als docent bij kunt helpen.
  • Als een leerling een vraag heeft, kunt u hem helpen door een goede wedervraag te stellen. Stel bij voorkeur een voor de hand liggende vraag waar de leerling zelf ook op had kunnen komen. Zo brengt u hem weer op gang in zijn eigen denkproces.
  • Ook kunt u beginnen met het stellen van algemene vragen die betrekking hebben op het proces, maar tegelijkertijd losgelaten kunnen worden op andere problemen. Als de leerling er niet uitkomt, kunt u steeds iets specifieker worden in uw vraagstelling.
  • Leg tijdens de les de nadruk op open vragen, waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn. Zo creëert u een sfeer van samen problemen oplossen.
  • Om leerlingen bewust te maken van hun eigen leerproces, is het belangrijk dat u ze geregeld vraagt wat ze hebben gedaan, wat ze daarmee willen bereiken en hoe ze dat denken te gaan doen. Ook kunt u eens vragen naar welke wiskundige tools ze willen gaan gebruiken en waarom.
  • Doorvragen is essentieel om leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. De waaromvraag is hierbij het belangrijkst. Ook kunt u leerlingen laten bedenken welke algemene theorie of werkwijze kan worden afgeleid uit de opgave of vragen naar uitzonderingen en randgevallen.

Wiskundig DenkenIn de lesbrief ‘Vragen stellen om het wiskundig denken te bevorderen’ (SLO) staat een tabel met daarin voorbeelden van algemene vragen die u kunt stellen tijdens de les. De vragen zijn gecategoriseerd naar de taxonomie van Bloom, met de uitzondering dat ‘begrijpen’ is uitgesplitst in ‘translatie’ en ‘interpreteren’.´Synthese’ komt overeen met ´creëren’. Klik op de afbeelding om de vragen in te zien of download de lesbrief via bovenstaande link.

Verder lezen:

Welke vragen stelt u om het wiskundig denken van uw leerlingen te bevorderen? Deel uw tips, tricks en suggesties via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.