Al eens gehoord over VED-geletterdheid? ‘VED’ staat voor visueel, emotioneel en digitaal. ‘Geletterdheid’ wordt gebruikt en gelezen als hoe om te gaan met informatie, informatie te begrijpen en doelgericht te gebruiken. In haar laatste blogpost Digi-doenerles: emotionele educatie met emoji’s las je over Maud Donga’s doel om Nederland VED-GELETTERD te maken. In deze afsluitende blogpost neemt ze je nog eens mee in haar missie.
Ik heb mijn Master of Arts behaald en ik ben druk bezig met de voorbereidingen voor de HSN Conferentie. In deze laatste blogpost wil ik nogmaals de meerwaarde van emoji-taal in het onderwijs benadrukken en collega’s tools geven om emoji’s toe te passen in het onderwijs. Als initiator van mijn VED-geletterde onderzoek wil ik blijven pionieren met emoji-taal. Ik wil dat emoji-taal landelijk wordt opgenomen in het onderwijs. De veelzijdige kracht van emoji-taal is onderbelicht en ik streef ernaar de meerwaarde van deze iconische taal op diverse plekken, binnen en buiten het onderwijs, te laten zien.
Focus op emotionele educatie
In het onderwijs wordt vooral gefocust op kennis en kunde. Met deze taalverrijking hoop ik die focus enigszins te verschuiven naar emotionele educatie. Met mijn ontwerpen, zoals het spel Wat voel ik? en de Emoji-leesplank, hoop ik een bijdrage te leveren aan een VED-geletterde samenleving. Ik hoop het Ministerie van OCW te overtuigen van het belang van deze nieuwe taal, zodat emoji-taal een plek in het lesprogramma krijgt en docenten, leerlingen en studenten leren hoe ze ermee kunnen omgaan. Emoji-taal helpt om gedachten, gevoelens en gedrag te delen. Zo kan het onderwijs zich steeds meer richten op de sociale en emotionele ontwikkeling.
VED-geletterd
Als ontwerper en docent beschouw ik emoji-taal als krachtige tool voor het onderwijs. Emoji-taal is een instrument om interactieve reflectie-communicatietools te ontwerpen die passen en aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Met de inzichten die ik tijdens het ontwerpproces heb verkregen, heb ik een denkmodel ontwikkeld. Dit model gaat altijd uit van een betekenisvolle situatie en hoe deze op basis van reflectie wordt geïnterpreteerd om ervaringen te begrijpen en te analyseren en er betekenis aan te geven, vanuit gevoelens, gedrag en gedachten. Dit uit zich in een bijdrage aan emotionele educatie. Ben je benieuwd wat dit voor jouw onderwijs kan betekenen? Stuur me een e-mail en ik stuur je een digitaal exemplaar van mijn onderzoek toe.
HSN conferentie
Geen tijd of zin om het onderzoek te lezen, maar wel graag aan de slag met de Emoji-leesplank en feeling krijgen met VED-geletterdheid? Tijdens de HSN Conferentie op 22 november licht ik het denkmodel én de Emoji-leesplank toe. De HSN Conferentie is een jaarlijkse conferentie over het onderwijs in Nederland en Vlaanderen en voor alle niveaus: primair en secundair onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs en Nederlands voor anderstaligen. Tijdens deze conferentie deel ik mijn VED-geletterde missie en verzorg ik een workshop rondom de Emoji-leesplank.
Tot slot
Door mijn missie en visie te delen met de maatschappij en door te blijven pionieren met emoji’s, voelt het voor mij alsof emoji-taal de verdiende aandacht krijgt en wordt herkend en erkend binnen het educatieve landschap. Ik hoop dat de emoji-taal wordt gezien en ervaren als veelzijdige en iconische kracht, waarmee een belangrijke bijdrage geleverd kan worden aan een VED-geletterde samenleving.
Heb jij ervaring met emoji’s in het onderwijs of heb je een vraag aan Maud? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.