Er wordt veel sombers uitgewisseld over begrijpend lezen in het onderwijs. Schoolboeken, maar ook toetsvragen en examenopgaven, een stappenplan en een werktekening, de brief over kamp, als ze al gelezen worden worden ze lang niet altijd goed begrepen.
Leesproblemen veroorzaken gammele kennisbouwwerken.
Stapel je kennis op iets dat half begrepen is, dan zakt de volgende laag ook scheef en zo broddel je door. En wie niet goed leest, schrijft waarschijnlijk ook niet best.
Een leerling met een zwak leesbegrip heeft daar hinder van bij ieder vak en bij iedere toets. Niet alleen zijn resultaten, maar ook zijn motivatie en zijn zelfvertrouwen lijden onder zijn leesproblemen.
Veel scholen richten leesgroepen in, extra uren waarin probleemlezers worden bijgespijkerd. In sommige klassen schiet het leesbegrip van maar liefst 70% van de leerlingen tekort, zo bleek uit een enquête die Malmberg vorig jaar uitzette onder docenten. Uit die enquête bleek ook dat er nauwelijks geschikt materiaal voorhanden is om in een korte tijd resultaat te boeken. Daarin is nu voorzien met het verschijnen van Leesvaardig.
Wat is Leesvaardig?
Een team van vijf ervaren lezers met een liefde voor onderwijs ontwikkelde de nieuwe methode waarmee brugklassers in 18 lessen tot een goede leesvaardigheid (1F) gebracht kunnen worden.
Leesvaardig stimuleert dat de leerling noodzaak en nut van goed lezen ervaart tijdens de lessen. Het gaat steeds om de vraag: wat moet ik met deze tekst? Hoe ontfutsel ik de informatie die ik nodig heb aan deze tekst? De lessen zijn zeer afwisselend van aard. Zo wordt er gelezen in schoolboekteksten, maar leerlingen moeten ook een moord oplossen en hun standpunt bepalen over het downloaden van muziek en games.
De docent is onmisbaar
In de leeslessen van Leesvaardig speelt de docent een cruciale rol. Hij is de ervaren lezer die een goed leesproces kan voordoen. Hij herkent leesproblemen en kan samen met de leerling ontdekken waardoor problemen veroorzaakt worden: ziet de leerling wel structuren? Schiet zijn woordenschat tekort? Dóet hij wel iets met de tekst? De docentenhandleiding geeft veel tips om de leerlingen in dit proces te begeleiden.
Om te zien hoe de schrijvers de lessen begrijpend lezen aanpakken kunt u een beoordelingspakket aanvragen.