Home » Zelf doen is hier het motto

Zelf doen is hier het motto

Geen klassen meer, maar alle leerlingen én hun iPads gewoon bij elkaar. De meesten relaxed op de bank. Een enkeling aan een lessenaar, zoals je dat gewend bent in een klaslokaal. Het is een van de vele verschillen die deze school heeft in vergelijking tot een reguliere basisschool. Een ochtend op de Steve Jobsschool in Breda.

Mondjesmaat
Het in donderdagochtend, iets na half acht. De eerste leerlingen komen mondjesmaat binnen. Vandaag is de kleine Valerio (4) de eerste, maar al snel stormen ook de broertjes Castor (10) en Ysbrand (6) binnen. Ze ploffen neer op een leren bankstel in de gemeenschappelijke ruimte. Kijk, ik heb een drakenstad!’, roept Castor uitgelaten. ‘Ik zal ze eens laten zien. Dit is een modderdraak en deze hier, dat is een ijsdraak.’ Hij wijst op het schermpje van zijn iPad en legt uit dat je de draken goed moet verzorgen om de stad te laten groeien. ‘En andere draken verslaan hè, dan krijg je goudstaven. Daarmee kun je nieuwe draken kopen!’

Flexibele lestijden
Hier gelden flexibele lestijden. De school past zich aan aan het ritme van het gezin. Ook om half negen en half tien komen er leerlingen naar school. Tot half negen mogen ze doen wat ze willen. Dan is het een soort buitenschoolse opvang. Tegen achten arriveert leerkracht Irene. ‘Dag jongens’, zegt ze opgewekt. Geen reactie. De mannen zijn te druk bezig met hun spel. Een kakofonie van gamegeluiden en bombastische, schel door elkaar lopende muziek vult de ruimte, maar niemand lijkt er last van te hebben. Even later komen meester Yorick en de tweede lichting leerlingen binnen. Het is tijd om te beginnen. ‘Jongens, het is half negen. De eigen spelletjes gaan weg,’ zegt Irene op besliste maar warme toon tegen haar leerlingen. ‘Ja juf, ik ben bijna klaar. Nog héél even dit level afmaken’, zegt Zen (4) met een enigszins zeurderig stemmetje. Met ogen rond als schoteltjes kijkt hij naar de juf. Ze geeft toe: ‘Goed dan, nog één minuut. Daarna mag je alleen nog spelletjes van school spelen.’ Al fluisterend vertrouwt Valerio zijn leeftijdgenoot toe dat hij het level wat hem betreft op z’n gemak mag uitspelen.

In verband met de leesbaarheid kunt u de reportage hier verder lezen.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.